Waarom betaal ik btw?
Als je iets koopt in Nederland betaal je áltijd btw. Die is al in de prijs verrekend. Koop je hetzelfde product uit een niet EU-land? Dan is de btw nog niet in de prijs verrekend. De btw wordt dan in rekening gebracht op het moment dat je pakket in Nederland aankomt. Vóór 1 juli 2021 gebeurde dat alleen bij een waarde van € 22 of hoger. De EU heeft bepaald dat je sinds 1 juli 2021 áltijd btw betaalt als je iets koopt uit een niet EU-land. Ook als de waarde lager is dan € 22.
Btw betalen tijdens het afrekenen
Btw betalen via een betaalverzoek
Helaas kun je nog niet bij iedere webshop btw betalen tijdens het afrekenen. In dat geval verrekenen wij de btw door middel van inklaringskosten. Maar geen zorgen, dat werkt heel simpel. Je krijgt een betaalverzoek per SMS, e-mail of post waarmee je online kunt betalen. Je kunt dit ook zien in track & trace. Zodra je de inklaringskosten hebt betaald, bezorgen we het pakket bij je thuis. Je hebt in totaal 14 dagen de tijd om de inklaringskosten te betalen.
Let op: Is de waarde van je pakket hoger de € 150? Dan betaal je naast btw ook invoerrechten. In dat geval ontvang je altijd een betaalverzoek van ons.
Meer weten over inklaringskosten en wat je precies betaalt?
Lees meer over inklaringskosten.
*Pas op voor nepberichten! We sturen je nooit een link om direct te betalen. We verwijzen altijd eerst naar onze track & trace-pagina. Vul daar je track & trace-code en postcode in om veilig te betalen. Tip: maak een PostNL-account aan en log in op de PostNL-app. Via de PostNL-app kunnen we je altijd veilig bereiken.
Lees meer over nepberichten.
Veelgestelde vragen
Dat zijn kosten waarmee je te maken krijgt als je iets koopt uit een land buiten de EU. Denk aan btw, afhandelingskosten en misschien ook invoerrechten. Om vast te stellen wat je moet betalen, doen we aangifte van je pakket als het in Nederland aankomt. Dit noemen we ook wel ‘inklaren’. Vandaar de naam ‘inklaringskosten’.
Dat kan, want sommige webshops brengen de btw meteen in rekening op het moment dat je iets koopt. Maar niet iedere webshop biedt die optie aan. Daarom betaal je in de meeste gevallen inklaringskosten op het moment dat je pakket in Nederland aankomt.
Dan sturen we je pakket terug naar de afzender in het buitenland. Je hebt 14 dagen de tijd om online te betalen.
In dat geval kun je het pakket online weigeren. We sturen het dan meteen terug naar de afzender. Dit kun je aangeven via de track & trace pagina.