Bezorgd binnen 1 bezorgdag
Overkomstduur | Q1 2024 | Q2 2024 | Q3 2024 | YTD 2024 |
---|
Buspost | 88% | 87% | 88% | 86% |
Bezorgd binnen 2 bezorgdagen
Overkomstduur | Q1 2024 | Q2 2024 | Q3 2024 | YTD 2024 |
---|
Buspost | - | 96% | 97% | 95% |
Bezorgd op het juiste adres
Overkomstduur | Q1 2024 | Q2 2024 | Q3 2024 | YTD 2024 |
---|
Buspost | | | | 99,8% |
We doen er alles aan om de post uit de brievenbus tijdig te bezorgen. In 2024 bezorgden we 86% van de buspost binnen 1 bezorgdag. En 95% binnen 2 bezorgdagen. Ondanks onze inspanningen en successen bij het werven van extra medewerkers, hebben de uitzonderlijk krappe arbeidsmarkt en de hoge verzuimcijfers een significante impact gehad op de bezorgkwaliteit wat betreft de overkomstduur (vanaf het moment van de post in de brievenbus doen tot en met de bezorging). De kwaliteit van de bezorging op het juiste adres is onverminderd hoog; 99,8% werd op het juiste adres bezorgd. Het personeelstekort blijft een structureel probleem dat de gehele economie treft en uitdagingen blijft opleveren. Tot 2023 was het meest zichtbare effect een tekort aan postbezorgers, maar in het afgelopen jaar zijn er ook personeelstekorten ontstaan in onze sorteercentra. Naast de krapte op de arbeidsmarkt zijn de verzuimcijfers hoger dan in voorgaande jaren, wat de bezorgprestaties verder beïnvloedt. Hierdoor kan niet alle post binnen één dag worden bezorgd. Daarnaast heeft onze divisie Mail in Nederland door de jaren heen voortdurend noodzakelijke kostenbesparende maatregelen doorgevoerd om de impact van afnemende postvolumes te beperken. Hierdoor is het postnetwerk gekrompen, wat de veerkracht bij onvoorziene omstandigheden heeft verminderd en de organisatorische flexibiliteit heeft beperkt. In 2024 leidde dit tot toenemende beperkingen bij het kunnen opschalen van de operatie tijdens piekperiodes en tot grotere uitdagingen bij de inzet van postmedewerkers tijdens griepgolven. Vanwege de structurele afname van de postvolumes, veranderende klantbehoeften en toenemende autonome kosten is de uitvoering van de postdiensten, inclusief de Universele Postdienst, niet langer winstgevend. Daardoor blijven aanpassingen om een financieel duurzame situatie te bereiken noodzakelijk, maar dit is binnen het huidige wettelijke kader niet mogelijk. Mede daarom blijven we pleiten voor aanpassing van het wettelijk servicekader (in lijn met de verwachtingen van klanten en consumenten, zoals blijkt uit het recente ACM-onderzoek, dat is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Ook pleiten we voor een tijdelijke financiële bijdrage vanuit de overheid (zie voor verdere toelichting: persbericht PostNL vraagt overheid om tijdelijke financiële bijdrage voor postdienstverlening van 21 februari 2025). Zie ook de pagina’s 10 en 106 van het jaarverslag over 2024.