Veelgestelde vragen over de verandering in afhandelingskosten

Per 17 januari 2023 zijn de afhandelingskosten veranderd. Doen we voor jou aangifte van een pakket van buiten de EU? Dan betaal je sinds 17 januari een nieuw inklaringstarief. We begrijpen dat je hier vragen over hebt. Daarom hebben we de belangrijkste voor je op een rij gezet.

Wat zijn inklaringskosten?

Sinds 1 juli 2021 betaal je áltijd btw als je iets koopt uit een niet-EU land. Dit is door EU-wetgeving bepaald. Als de btw of invoerrechten niet zijn betaald voordat het pakket het land inkomt, regelen wij dit voor je. Hiervoor betaal je zogenaamde inklaringskosten.

 

Wat zijn afhandelingskosten?

Afhandelingskosten maken deel uit van de inklaringskosten. Inklaringskosten bestaan uit 3 onderdelen:

  • Btw, die naar de Belastingdienst (Douane) gaat
  • Invoerrechten, die je alleen betaalt voor pakketten met een waarde boven € 150. Dit bedrag gaat ook naar de Belastingdienst
  • Afhandelingskosten

De afhandelingskosten betaal je aan ons, omdat we jouw pakket uit het buitenland verwerken. Zo onderzoeken we pakketten als dat nodig is.

Waarom worden de afhandelingskosten hoger?

We moeten de afhandelingskosten helaas verhogen door stijgende kosten in ons proces. Dat zit zo: steeds meer webshops gebruiken Import One Stop Shop (IOSS). Daarbij betaal je al btw tijdens het afrekenen van je bestelling. En als de verzender de aangifte van je pakket goed heeft ingevuld, hoef je geen inklaringskosten meer te betalen als je pakket in Nederland aankomt.

Omdat meer webshops IOSS gebruiken, hoeven we steeds minder pakketten met de hand te verwerken. Maar bij de pakketten die we wel zo verwerken, komt veel handmatige administratie kijken. De douanepapieren zijn vaak niet juist of niet volledig ingevuld. Daarnaast moeten we aan veel regels en wetten voldoen. Dat maakt het een duur en ingewikkeld proces. Daarom moeten we de afhandelingskosten helaas verhogen. We begrijpen dat dit vervelend is, maar zo kunnen we de service blijven leveren zoals je van ons gewend bent.

Wat zijn de nieuwe afhandelingskosten?

De afhandelingskosten hangen af van de waarde van je pakket. Daarnaast betaal je online minder dan wanneer je bij een PostNL-punt betaalt. In deze tabel zie je wat je precies aan afhandelingskosten betaalt.

Waarde pakketBtwAfhandelingskosten
per pakket
Invoerrechten
tot € 150,00ja€ 6,00*nee
vanaf € 150,00ja€ 12,00ja

*Let op: voor sommige goederen moet er een uitgebreide aangifte worden gedaan. Dan geldt het tarief van € 12,00. Ook als de waarde lager is dan € 150,00. Denk bijvoorbeeld aan goederen zoals alcoholhoudende producten, parfum, tabak, goederen waarvoor een vergunning of certificaat vereist is, accijns- en verbruiksbelastinggoederen of andere beperkte goederen bij invoer.

Hoe voorkom ik hoge kosten?

Kijk altijd of er iets als ‘VAT included’ of ‘All duties included’ in je winkelmand staat. Je winkelt dan namelijk bij een webshop met een IOSS-nummer. Je betaalt dan al btw tijdens het afrekenen, waardoor je geen inklaringskosten meer hoeft te betalen.

Ontvang je iets van een vriend, marktplaats of familie uit het buitenland? Vraag die persoon dan om jouw contactgegevens goed door te geven in het (digitale) douaneformulier. Je ontvangt dan een digitaal betaalverzoek (per e-mail, SMS of brief).