Verandering inklaringskosten: meer tijd om online te betalen

Met PostNL kun je pakketten uit het buitenland ontvangen. Komt je pakket uit een land buiten de Europese Unie, dan moet je daar belasting en invoerrechten voor betalen. Dat noemen we inklaringskosten. De inklaringskosten betaal je online in de app, of via de link op de track & trace pagina. We merken dat steeds meer mensen ervoor kiezen online te betalen. Daarom verlengen we de periode dat je online kunt betalen van zeven naar 14 dagen. Na betaling wordt je pakket bij je thuisbezorgd.

Wat verandert er precies?

Tot nu toe ging je pakket, als de inklaringskosten nog niet online waren betaald, na zeven dagen naar een PostNL-punt. Daar betaalde je de inklaringskosten wanneer je je pakket ging ophalen. Vanaf 2 augustus 2023 heb je in plaats van zeven dus maar liefst 14 dagen de tijd om online te betalen. We brengen je pakket dus ook niet meer na zeven dagen naar een PostNL-punt, maar bezorgen het bij jou thuis wanneer de inklaringskosten betaald zijn. Dit betekent dat het vanaf 2 augustus niet meer mogelijk is om de inklaringkosten te betalen bij een PostNL-punt.

Waarom verandert dit?

We passen dit aan, omdat veel van de pakketten op een PostNL-punt niet werden opgehaald. Deze pakketten gingen dan weer terug naar de afzender. Dat betekent dat er veel tijd en energie werd gestoken in pakketten die uiteindelijk weer terug werden gestuurd. Dat is kostbaar en foutgevoelig. We versturen vanaf 2 augustus dus alleen nog pakketten waarvoor de inklaringskosten al betaald zijn. Hierdoor rijden we niet onnodig heen en weer met pakketten.

Andere vragen

Bezwaar maken tegen inklaringskosten

Ben je het niet eens met de inklaringskosten? Dan kun je bezwaar indienen. Je moet dan eerst de inklaringskosten betalen en het pakket in ontvangst nemen. Ook moet je de verpakking goed bewaren. Zit er een douaneformulier op het pakket? Bewaar die dan ook. Of maak er een foto van. Bezwaar maken doe je hier.