Wat is phishing?

Online oplichting met nep e-mails en smsjes

Phishing is een vorm van digitale oplichting. 1 op de 6 Nederlanders is weleens slachtoffer. Dat is niet heel gek. Nep berichten lijken steeds echter en de oplichters worden steeds professioneler en sluwer. Bij phishing proberen internetoplichters iets van je te stelen, bijvoorbeeld geld of je gegevens. Soms maken ze een nepbericht en doen ze alsof ze van PostNL zijn. Ze vragen of je wil inloggen om bijvoorbeeld je gegevens te stelen. Of ze sturen een betaallink in de hoop dat je geld overmaakt.

Wat doet PostNL tegen phishing?

We melden neppe websites, e-mails en smsjes

Zien we een neppe e-mail, sms of website die lijkt op die van PostNL? Daarvan maken we melding bij de Fraudehelpdesk. Er worden dan waarschuwingsberichten geplaatst of de neppe website wordt offline gehaald.

We delen onze kennis over phishing

We proberen steeds meer informatie en voorlichting te geven over internetoplichting. Zo krijgt iedereen meer kennis en kunnen we met z’n allen alert blijven.

We staan voor je klaar

Heb je vragen over phishing of vertrouw je een bericht niet? Stuur een e-mail naar phishing@postnl.nl. Ervaren collega’s helpen en adviseren je dan.

Gebruik de PostNL-app

Niet meer twijfelen en zeker weten dat je de juiste informatie ontvangt én veilig kunt betalen?

Ben je toevallig hiernaar op zoek?

Phishing herkennen

Leer phishing herkennen met onze handige tips en bekijk voorbeelden van internetfraude.

Phishing melden

Door phishing te melden, help je ons om te voorkomen dat mensen slachtoffer worden.

Niet gevonden wat je zocht?

Kijk bij de veelgestelde vragen of neem contact met ons op.