Wat is een ontvangstcode?
Een ontvangstcode is een unieke, 3-cijferige code om waardevolle pakketten veilig aan de deur aan te nemen. Met deze code weet je zeker dat alleen jij je pakket kunt ontvangen.
Een ontvangstcode is een unieke, 3-cijferige code om waardevolle pakketten veilig aan de deur aan te nemen. Met deze code weet je zeker dat alleen jij je pakket kunt ontvangen.
De dag voordat we bezorgen krijg je een e-mail waarin we aankondigen dat je een ontvangstcode nodig hebt. Op de bezorgdag ontvang je eerst een e-mail met het bezorgtijdvak en daarna een e-mail met de ontvangstcode.
Als de bezorger aan de deur staat, noem je de 3-cijferige code. Klopt de code? Dan krijg je het pakket. Heb je geen code ontvangen of klopt de code niet? Dan gaat het pakket naar een PostNL-punt. Je kunt het daar dezelfde of de volgende dag ophalen met je legitimatiebewijs.
De afzender bepaalt of je een ontvangstcode nodig hebt. Dit is vaak het geval bij pakketten met waardevolle (elektronische) inhoud. Bijvoorbeeld een laptop of smartphone.
Check eerst de map met ‘ongewenste berichten’. Staat de mail er niet tussen? Kijk dan op track & trace of in de app.
Je kunt de ontvangstcode delen zodat iemand anders je pakket kan aannemen. Let op: als je de code deelt, ben je zelf verantwoordelijk voor het pakket. Is het pakket ‘kwijt’? Dan kun je de vermissing niet verhalen op ons of de webwinkel waar je hebt besteld.
De ontvangstcode is geldig op de dag van de bezorging.
Ontvang je meerdere pakketten op dezelfde dag en hetzelfde adres? Dan krijg je één ontvangstcode voor alle pakketten. Hiermee kun je alle pakketten tegelijk aannemen.