Pakket weigeren bij bezorging

Wil je een pakket niet in ontvangst nemen? Geen probleem, dan sturen we het terug naar de afzender.

Aan de deur bij de bezorger

Je kunt het pakket direct weigeren bij de bezorger. We plakken dan een retoursticker op het pakket en sturen het terug naar de afzender. Het is niet mogelijk om het pakket eerst aan te nemen of te openen.

Bij een PostNL-punt

Ligt je pakket bij een PostNL-punt en wil je het pakket weigeren? Dan kun je het pakket aan de balie weigeren of het doorgeven via de app of je track & trace. Daarna sturen we het pakket terug naar de afzender.

Haal je je pakket niet op bij het PostNL-punt? Dan sturen we het na 1 week automatisch terug. Aangetekende brieven, brieven met verzekerservice en brieven met legitimatie sturen we na 2 weken automatisch terug naar de afzender.

Pakket uit het buitenland

Je kunt een pakket weigeren als het nog ingeklaard moet worden en je een ‘Bericht van aankomst’ hebt ontvangen. Dit kan ook als je een online betaalverzoek hebt gekregen voor de inklaringskosten. Geef dan aan dat je het pakket wilt weigeren. Wij sturen het pakket automatisch daarna retour.

Goed om te weten:

  • Na aanname en openen kun je het pakket niet meer weigeren.
  • Voor geopende pakketten moet je verzendkosten betalen, behalve bij verzending naar een antwoordnummer. Je moet dan een nieuw verzendlabel kopen via PostNL, zoals bij een nieuw pakketje. Dit kan via de app, website of via een PostNL-punt.
  • Staat het adres van de afzender niet op het pakket? Dan doen we ons best om alsnog te achterhalen wie de afzender is, bijvoorbeeld op basis van informatie op de verpakking. Kunnen we niet achterhalen wie de afzender is? Dan bewaren we het pakket en kan de afzender deze via onze klantenservice opvragen.