Wat doen wij met jouw gegevens?

Wanneer je contact met ons opneemt, vragen we om een aantal gegevens. Daar gaan we netjes mee om en we houden ons aan alle wetten en regels. Hieronder lees je welke informatie we nodig hebben en waarom.

We vragen je gegevens om je beter en sneller te helpen

Contact opnemen loopt als eerste via chatbot Daan. Hij vraagt om een aantal gegevens om je beter en sneller te helpen. Bijvoorbeeld om een onderzoek te starten als je pakket weg is of je geld terug te geven als er iets mis is gegaan. En als Daan je doorverbindt met onze klantenservice, weet onze collega direct hoe je verder te helpen zonder opnieuw al je gegevens te vragen.

We bewaren je gegevens niet langer dan nodig

  • Tot 6 maanden: wanneer je alleen contact hebt gehad met chatbot Daan.
  • Tot maximaal 5 jaar: wanneer je een medewerker hebt gesproken. Of wanneer chatbot Daan een onderzoek is gestart naar je pakket of je geholpen heeft met een terugbetaling.

Deze persoonsgegevens vragen we van je

  • Je voorletters en achternaam: zo weten we met wie we praten. Wel zo persoonlijk.
  • Je postcode en huisnummer: daarmee maken we onze bezorging beter. Het is bijvoorbeeld handig om te weten wanneer je bent verhuisd.
  • Je telefoonnummer en e-mailadres: zo nemen we contact met je op als dat nodig is. Bijvoorbeeld wanneer we hebben uitgezocht waar je pakket is en je dit willen vertellen.
  • Je IBAN en de naam van de rekeninghouder: deze hebben we nodig als we je geld terugbetalen.

We bewaren deze gegevens op jouw klantkaart. Zo hebben we alles bij elkaar als je ons een volgende keer belt of mailt.

De telefoon- en chatgesprekken kunnen wij gebruiken voor trainings- en kwaliteitsdoeleinden. Zo kunnen we onze service steeds verbeteren. Soms delen we de informatie met een bezorger, onderaannemer of andere afdelingen binnen PostNL, bijvoorbeeld wanneer we op zoek zijn naar een pakket.