Pakket of post retour naar het buitenland

Stuur je een pakket terug naar het buitenland waarvoor je geen douanerechten en/of btw hebt betaald? Dit kan op dezelfde manier waarop je normaal een pakket naar het buitenland zou sturen. Op ‘Iets versturen’ kun je zelf alvast een verzendlabel aanmaken. Vervolgens kun je het pakket afgeven bij een PostNL-punt in de buurt.

Wat als ik al douanerechten en/of btw heb betaald?

Dan helpt onze klantenservice je graag verder. Je kunt contact opnemen met onze digitale collega Daan of met behulp van de contactopties onderaan deze pagina.

Post retour naar het buitenland

Post ontvangen die niet voor jou is bestemd? Dan kun je de post als volgt terugsturen naar de afzender:

  • Zet met pen een kruis door de adresgegevens. 
  • Schrijf op de envelop (of kaart) ‘Retour afzender’.
  • Stop de post in een oranje brievenbus of geef deze af op een PostNL-punt.

Retour naar buitenland voor reparatie binnen garantietermijn

Stuur je een artikel terug naar het buitenland voor reparatie (binnen de garantietermijn)? Als de afzender het gerepareerde product weer naar jou terugstuurt, hoef je niet nogmaals douanerechten en/of btw te betalen. Je moet dan wel de originele uitvoerbescheiden meesturen.

Heb je deze niet? Dan kan het zijn dat de Douane je geen vrijstelling van douanerechten en/of btw verleent. In dat geval moet je alsnog betalen om het artikel weer in ontvangst te mogen nemen.

Let op: mocht de afzender onder zijn garantievoorwaarden kosten voor reparatie in rekening brengen, dan zal je hierover wel douanerechten en/of btw moeten betalen.