Volg je pakket uit het buitenland met track & trace
Wil je weten waar je pakket uit het buitenland is? Dat kan makkelijk via onze track & trace-pagina. Met je track & trace-code kun je precies zien waar je pakket is en wanneer het aankomt.
Inklaringskosten: wanneer betaal je wat?
Wanneer goederen ons land binnenkomen, doen we daarvan aangifte bij de douane. Dit heet inklaring en is wettelijk verplicht. Wanneer je een pakket ontvangt vanuit een land buiten de Europese Unie, worden hierover belasting en invoerrechten geheven, de zogeheten inklaringskosten. Als je inklaringskosten moet betalen, ontvang je hier apart bericht over via e-mail, SMS of post.
Soms missen we informatie die nodig is voor inklaring, zoals de inhoud en waarde van het pakket. In dat geval ontvang je van ons een bericht per post met een verzoek deze gegevens te delen via track & trace. Lukt dit niet binnen 2 weken? Dan gaat het pakket weer terug naar de afzender. Weet je meteen al dat je het pakket niet wilt ontvangen? Dan kun je het direct weigeren in track & trace.
Hoe betaal je inklaringskosten?
- 1
Je ontvangt een betaalverzoek
Als je inklaringskosten moet betalen, ontvang je een betaalverzoek via e-mail of met de post. Let daarbij goed op: wij sturen je nooit een link om direct te betalen. We verwijzen je altijd eerst naar onze track & trace-pagina.
- 2
Ga naar track & trace
Vul de barcode en postcode van je pakket in via track & trace en bekijk de factuur die voor je klaarstaat.
- 3
Betaal de inklaringskosten
Je kunt betalen met iDEAL of met je creditcard.
- 4
Wij bezorgen je pakket
Na betaling bezorgen we je pakket zo snel mogelijk bij je thuis. Je hebt in totaal 14 dagen de tijd om de inklaringskosten te betalen. Daarna gaat je pakket retour naar de afzender.
Kun je ook weigeren om inklaringskosten te betalen?
Wil je deze kosten niet betalen? Weiger het pakket dan via track & trace. Dan sturen we het terug naar de afzender.
Let op: pas op voor nepberichten!
Heb je een betaalverzoek ontvangen? Let dan goed op. Wij sturen je nooit een link om direct te betalen. We verwijzen je altijd eerst naar onze track & trace-pagina. Als je daar je track & trace-code invult, kun je je factuur bekijken en veilig betalen.
Tip: maak een PostNL-account aan en log in op de PostNL-app. Via onze app kunnen we je altijd veilig bereiken.
Pakket uit het buitenland niet aangekomen?
De meest voorkomende oorzaken zijn een ontbrekende of onjuiste adressering, vertraging tijdens het transport, of vertragingen in het aangifte proces. Soms is er ook extra informatie nodig voor de inklaring van je pakket. In dat geval ontvang je van ons een bericht met het verzoek om gegevens aan te vullen via track & trace. Wil je de status van je pakket weten? Vul dan de track & trace-code in om te zien waar je pakket is. Kom je er niet uit? Bekijk dan onze klantenservicepagina bekijken voor meer informatie.
Internationale pakketten: kosten en meer
Bij pakketten uit landen buiten de Europese Unie, zoals een pakket uit de Verenigde Staten en een pakket uit Engeland, kun je inklaringskosten verwachten. Deze kosten hangen af van de waarde van het pakket, de verzendkosten en de inhoud van je pakket.
Wat zijn afhandelingskosten?
Als je een pakket ontvangt van buiten de EU, doen wij daarvan aangifte bij de douane. Daarvoor rekenen we afhandelingskosten. Die bestaan uit het:
- voorschieten van de btw en/of invoerrechten
- openen en onderzoeken van de zendingen
- vaststellen van de goederen en de waarde hiervan en het opslaan en bewaren van de zendingen