Onze operationele context
Wij spelen een belangrijke rol in de maatschappij als postale en logistieke dienstverlener. We hebben te maken met verschillende stakeholders die een belangrijke invloed hebben op de gebieden waar wij op focussen bij het creëren van langetermijnwaarde. Elke stakeholder besluit welke onderwerpen voor hem het meest belangrijk en relevant zijn. Samen kiezen we zorgvuldig de onderwerpen die materieel zijn en prioriteit moeten krijgen. Daarbij kijken we ook naar de impact van de concurrentie en het regelgevend kader op ons bedrijf en onze klanten.
Waardecreatie en strategie
Wij creëren duurzame waarde voor onze stakeholders door logistieke en postale diensten te leveren. Ons waardecreatiemodel illustreert ons proces van waardecreatie en omvat zowel financiële als niet-financiële aspecten.
Waarde voor onze klanten
Het is onze ambitie om de favoriete bezorger van iedereen te zijn en om dagelijks miljoenen verzenders en ontvangers met elkaar te verbinden. In de huidige competitieve markt zijn loyale klanten essentieel voor ons succes. Daarom is de verdere verbetering van de klantervaring een kernonderdeel van onze strategie. Dit stelt ons in staat zowel de groei van e-commerce op te vangen als de de toegankelijkheid en betrouwbaarheid van de postdienst te waarborgen.
Klantbeleving | Zeer tevreden klanten: 30% | 2017: 41% |
Bijdragen aan groei e-commerce | Omzet gerelateerd aan e-commerce: 48% | 2017: 44% |
Toegankelijke en betrouwbare postdienst | Kwaliteit postbezorging in Nederland: 95% | 2017: 95% |
Operationele waarde
We opereren in een dynamische omgeving. Ons pakkettenbedrijf profiteert van de snelle groei van e-commerce, terwijl ons brievenbedrijf zich aanpast aan een jaarlijkse afname van postvolumes van ongeveer 10 procent. Tegelijkertijd vragen consumenten steeds meer om bezorgopties die zo veel mogelijk gemak bieden, met kortere bezorgtijden en grotere flexibiliteit. We bezorgen dan ook altijd en overal, waarbij we blijven focussen op onze operationele excellentie.
Bijdragen aan groei e-commerce | Aantal pakketten bezorgd: € 251 miljoen | 2017: € 207 miljoen |
Beheersen afname postvolume | Aantal brieven bezorgd: € 1.781 miljoen | 2017: € 1.994 miljoen |
Beheersen afname postvolume | Kostenbesparingen: € 48 miljoen | 2017: € 56 miljoen |
Sociale waarde
De markten waarin we opereren veranderen snel, met gevolgen voor iedereen die bij en voor ons werkt. We streven ernaar een verantwoordelijk werkgever te zijn, die medewerkers in staat stelt hun volle potentieel te realiseren en het verschil te kunnen maken voor onze klanten. We hechten waarde aan onze sociale impact, of dat nu is als aanbieder van een bereikbare en betrouwbare postdienst of als werkgever van bijna 38.000 mensen.
Betrokken en bevlogen medewerkers | Medewerkersbetrokkenheid: 65% | 2017: 67% |
Betrokken en bevlogen medewerkers | Medewerkersloyaliteit: 88% | 2017: 86% |
Waarde voor het milieu
Als logistieke dienstverlener zijn we ons bewust van onze impact op het milieu. Omdat we in alle straten van Nederland en België bezorgen, willen we innovatieve oplossingen ontwikkelen die ons helpen onze impact op het milieu te verminderen. We willen de duurzaamste partij zijn in onze sector in de markten en landen waarin we actief zijn. Met emissievrije last mile bezorging in de Benelux in 2030. Om dit te bereiken, maken we samen met onze medewerkers, onze klanten, onze partners en onze leveranciers de hele bezorgketen duurzamer. Hiervan profiteren wij, onze partners en het milieu.
Emissievrije bezorging | CO2 efficientieindex: 38.6 | 2017: 40.2 |
Financiële waarde
Wij bieden korte- en langetermijn financiële waarde voor onze aandeelhouders, die daardoor rendement kunnen maken op hun investering. Daarom focussen we op solide financiële resultaten en een gezonde financiële positie.
Financiële prestaties en positie | Omzet: € 2.772 miljoen | 2017: € 2.725 miljoen |
Financiële prestaties en positie | Onderliggend bedrijfsresultaat: € 209 miljoen | 2017: € 297 miljoen |
Financiële prestaties en positie | Onderliggend cash bedrijfsresultaat: € 188 miljoen | 2017: € 241 miljoen |