PostNL viert samen met internationale postorganisaties Green Postal Day
Den Haag, 19 september 2024 – Vandaag nemen PostNL en 23 andere postorganisaties wereldwijd deel aan de zesde Green Postal Day. Hiermee vieren zij de meer dan 15 jaar lange wereldwijde samenwerking binnen de postsector om minder impact te maken op het klimaat. In het afgelopen jaar heeft PostNL als dienstverlener in e-commerce en post samen met andere postorganisaties verdere stappen gezet om hun CO2-uitstoot te verlagen. PostNL zet zich in voor een duurzamere logistiek door de uitstoot van de reis van je post of pakket uiterlijk in 2040 met 90% te verminderen. Dit is net zero volgens de SBTi-standaard.
Concrete stappen
PostNL zet concrete stappen om te verduurzamen. Zo kunnen mensen die wonen in de 25 binnensteden die per 1 januari 2025 een emissievrije zone hebben er op rekenen dat hun pakketten uitstootvrij door PostNL worden bezorgd. En bij 96% van de Nederlandse huisadressen wordt alles wat door de brievenbus past in het laatste stuk vanaf het sorteerlocatie uitstootvrij bezorgd: te voet, per (bak)fiets, met de e-scooter of met een elektrische auto. In 2023 ontwikkelden we de eerste pakketautomaten met een stadstuintje op het dak. Hiermee geven we aandacht aan bedreigde lokale planten en dieren. Op deze manier leveren we een kleine bijdrage aan het behoud van lokale biodiversiteit. Buiten de Nederlandse grenzen voegt PostNL sinds dit jaar ongeveer 4 miljoen liter HVO100 toe aan het Europese dieselnetwerk voor wegtransport. Hiermee wordt jaarlijks tot 12 kiloton minder CO2 uitgestoten.
Verduurzamen wagenpark
Binnen het IPC zetten PostNL en andere postorganisaties wereldwijd zich al jarenlang in om de bezorging van post en pakketten te verduurzamen. Sinds het begin van deze samenwerking in 2008 hebben deze postorganisaties hun jaarlijkse CO2-uitstoot met bijna 40% verminderd. Transport blijft één van de belangrijkste bronnen van CO2-uitstoot binnen de postsector. Daarom heeft het voor de postorganisaties prioriteit om hun wagenpark te verduurzamen. In 2030 wil PostNL de CO2-uitstoot met 45% hebben verminderd en in 2040 met 90%.
Over Green Postal Day
Green Postal Day is een wereldwijde campagne die is opgezet door CEO's van postorganisaties die deelnemen aan het SMMS-programma (Sustainability Measurement and Management System) van het IPC. Deze campagne is bedoeld om inzicht te geven in de afspraken die postorganisaties wereldwijd zijn aangegaan op het gebied van duurzaamheid.
Meer informatie over de Green Postal Day en de deelnemende postbedrijven vind je hier.
Meer informatie over duurzaamheid bij PostNL vind je op onze website.