Twee derde Nederlanders waardeert postbezorger meer sinds coronacrisis
Den Haag, 9 oktober 2020 – Sinds de coronacrisis is 64% van de Nederlanders zijn postbezorger meer gaan waarderen, omdat ze geloven dat fysieke post juist in deze tijd extra belangrijk is. Nederlanders geven hun postbezorger gemiddeld een 8. Dit blijkt uit een onderzoek van PostNL onder ruim 1000 Nederlanders naar aanleiding van Wereld Postdag.
Uit het onderzoek blijkt dat 60% van de Nederlanders tussen 18 en 55 jaar hun postbezorger meer waardeert sinds de coronacrisis. In de leeftijdscategorie 56 jaar en ouder is dat maar liefst 76%. Respondenten gaven aan het in deze tijd extra prettig te vinden om fysieke post te ontvangen, omdat er aan hen wordt gedacht in deze bijzondere periode. Vooral de inwoners van de provincies Zeeland, Noord-Brabant en Limburg appreciëren hun bezorger sinds de coronacrisis extra.
Niet sexy, wel betrouwbaar en vriendelijk
De belangrijkste eigenschap van een bezorger is betrouwbaarheid, volgens 78% van de ondervraagden. In Groningen, Friesland en Drenthe vindt men (73% van de inwoners) vriendelijkheid minstens zo belangrijk als eigenschap van hun postbezorger. Sexy of gespierd of grappig hoeven postbezorgers niet te zijn, volgens de Nederlanders.
Onderzoek
Dit onderzoek naar aanleiding van Wereld Postdag is een initiatief van PostNL en uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau DirectResearch onder 1.010 respondenten in de leeftijd vanaf 18 jaar. De respondenten zijn een representatieve afspiegeling van de Nederlandse samenleving. Er werken zo’n 20.000 postbezorgers bij PostNL, die gemiddeld 6,8 miljoen poststukken per dag bezorgen.
Wereld Postdag wordt sinds 1969 ieder jaar gevierd op 9 oktober. De dag is in het leven geroepen door de World Postal Union om het sociaal en economisch belang van post onder de aandacht te brengen.