Update PostNL over ontwikkelingen in Q2 en verwachting voor 2020
Sterke verbetering Q2 resultaat verwacht met positieve impact op genormaliseerd EBIT-resultaat en vrije kasstroom in 2020
PostNL publiceert vandaag een update over de huidige trends en ontwikkelingen rond de Covid-19 pandemie, die in de loop van maart zichtbaar werden en die in april en mei zijn versneld. PostNL verwacht op dit moment een genormaliseerd EBIT-resultaat voor het tweede kwartaal van 2020 dat sterk boven dat van vorig jaar ligt (Q2 2019: € 39 miljoen) door betere resultaten bij Pakketten. Op basis van de verwachte resultaten over het eerste halfjaar en huidige ontwikkelingen past PostNL het vooruitzicht voor 2020 aan naar sterk boven de eerder aangegeven bandbreedte van tussen de € 110 miljoen en € 130 miljoen. Deze toename van de genormaliseerde EBIT leidt naar verwachting ook tot een verbetering van de vrije kasstroom.
Beperkte zichtbaarheid door ontwikkelingen rondom corona
Het is nog niet duidelijk hoe de pandemie zich in de loop van 2020 en op de langere termijn zal ontwikkelen en wat het effect daarvan is op de economische omstandigheden. De zichtbaarheid op de langere termijn blijft beperkt door onzekerheid over de duur en de ernst van de pandemie. De vandaag gepubliceerde verwachting voor 2020 kan door dergelijke onzekerheden worden beïnvloed.
Ontwikkelingen in april en mei na de uitbraak van de coronapandemie
Begin maart hebben overheden in Nederland en België maatregelen genomen om de verspreiding van het Covid-19 virus tegen te gaan. Vanaf dat moment nam de e-commercegroei sterk toe in vrijwel alle segmenten en producten. Hetzelfde gold voor de e-commercepenetratie. Deze groei werd voor een deel veroorzaakt door specifieke consumentenbestedingen als gevolg van de coronacrisis. De maatregelen voor het houden van voldoende afstand hebben geleid tot hogere kosten.
Bij Pakketten is de volumegroei versneld van bijna 14% eind maart, tot meer dan 25% in april en mei. Om deze groei te verwerken heeft PostNL zijn netwerk aanzienlijk opgeschaald. Op dit moment wordt de capaciteit vrijwel optimaal benut, leidend tot een hoger efficiëntieniveau. De gunstige prijs/mix ontwikkeling zoals gerapporteerd in het eerste kwartaal zet door, net als de positieve trend bij Spring.
De volumedaling bij Mail in Nederland werd ook in april en mei versterkt door een grotere daling in partijenpost doordat ondernemingen hun advertentiecampagnes uitstellen. Dit werd slechts deels gecompenseerd door een iets betere ontwikkeling in losse consumentenpost.
Gezondheid en veiligheid onverminderd op de eerste plaats
PostNL past alle RIVM-richtlijnen toe ten aanzien van het houden van voldoende afstand en gezond werken om medewerkers, partners en consumenten zoveel mogelijk te beschermen. In onze bedrijfsactiviteiten en op onze locaties zijn maatregelen getroffen om voldoende afstand te kunnen houden en om een veilig en gezond werkklimaat te kunnen handhaven.
De resultaten over het tweede kwartaal en eerste halfjaar van 2020 worden volgens schema gepubliceerd op 3 augustus 2020.
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.