PostNL in top 5 duurzaamste bedrijven transport- en logistieksector (DJSI)
Den Haag, 17 november 2021 - PostNL behoort tot de top 5 duurzaamste bedrijven ter wereld in de transport- en logistieksector. Afgelopen vrijdag werd bekend dat PostNL op de 5e plaats staat van de Dow Jones Sustainability Index (DJSI). Dat is bekend gemaakt door S&P Global. De Dow Jones Sustainability Index beoordeelt de prestaties van bedrijven op verschillende duurzaamheidsindicatoren verdeeld over drie dimensies: Governance & Economie, Milieu en Sociaal. De beoordeling van ondernemingen dit jaar is gebaseerd op hun prestaties in 2020.
Transparantie
PostNL heeft voor de rapportages over zijn prestaties de maximale score van 100 op 'Environmental reporting’ en ‘Social reporting’ behaald. Daarmee is PostNL een van de koplopers binnen de sector. PostNL hecht grote waarde aan het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid en het inzichtelijk maken van zijn prestaties voor klanten, leveranciers, medewerkers en andere stakeholders.Duurzame alternatieven
PostNL heeft zichzelf ten doel gesteld om uiterlijk 2030 alle pakketten en brieven in de Benelux uitstootvrij te bezorgen in de last-mile. Er zijn een aantal grote projecten gelanceerd om aan deze doelstelling te voldoen. Deze beginnen hun vruchten af te werpen. Op ‘Climate Strategy’ scoort PostNL dan ook heel goed. De versnelling op de verlaging van CO2-uitstoot is in 2021 ingezet, onder andere door verdere elektrificatie van het wagenpark en steeds meer fossiele brandstoffen van vrachtwagens te vervangen door duurzame alternatieven zoals HVO100, waarmee 90% minder CO2 wordt uitgestoten.Medewerkersbetrokkenheid en duurzame inzetbaarheid
In 2020 gingen veel mensen uit andere sectoren bij PostNL aan de slag. De medewerkersbetrokkenheid was hoog. Dit leidde tot de hoogste score uit de sector op ‘Talent Attraction & Retention’. Ook op ‘Human Capital Development’ werd uitstekend gescoord. Er is veel in mensen geïnvesteerd door onder andere veel verschillende opleidingen en trainingen, waarbij de focus ligt op de versnelde digitalisering van het bedrijf. Zo worden in drie jaar tijd 150 collega’s opgeleid om over te stappen naar IT. De focus op IT wierp overigens ook zijn vruchten af. Er werden grote stappen gemaakt op het gebied van information & cybersecurity. Dit was dan ook de meest gestegen score binnen de dimensie Governance & Economie.Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.