PostNL in bezwaar tegen boetebesluit ACM
Den Haag, 3 februari 2022 – PostNL tekent bezwaar aan tegen een boete van €2 miljoen die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft opgelegd aan het bedrijf. Wettelijk is bepaald dat ten minste 95 procent van de brievenbuspost de eerstvolgende dag moet worden bezorgd. PostNL haalde in 2019 dat percentage net niet, maar vindt dat er sprake was van overmacht vanwege onverwachte extra post uit het Sandd-netwerk. De ACM had daar rekening mee moeten houden.
Maatschappelijk belang
PostNL moest daarom onverwacht en eerder dan gepland veel extra post via zijn eigen netwerk bezorgen, terwijl de integratie van de netwerken nog niet was afgerond. Het ging hier om post waarvoor de wettelijke norm van 95 procent niet geldt maar die wel van groot maatschappelijk belang is, waaronder post van ziekenhuizen en overheidsinstanties. Uiteindelijk kwam PostNL hierdoor over 2019 0,3 procent te kort om aan de wettelijke norm te voldoen.Bezwaar tegen het besluit
PostNL is van mening dat de ACM onvoldoende rekening heeft gehouden met de bijzondere omstandigheden in 2019. Het enige alternatief dat PostNL toen had, was om de post uit het? Sandd-netwerk te laten staan. In dat geval zouden veel brieven niet zijn bezorgd. Die keuze heeft PostNL niet gemaakt, want klanten moeten kunnen rekenen op een bereikbare, betrouwbare en betaalbare postbezorging. PostNL tekent dan ook bezwaar aan bij de ACM tegen dit boetebesluit. De boete komt ten laste van het boekjaar 2021 en heeft geen invloed op de voorlopige genormaliseerde EBIT voor 2021 die PostNL op 25 januari jl. heeft gepubliceerd.Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.