PostNL kondigt extra plannen aan om fundament verder te verstevigen
Genormaliseerde EBIT van € 84 miljoen in 2022
Den Haag, 27 februari 2023
PDF press release (EN)
PDF persbericht (NL)
Financiële resultaten Q4 en 2022
In € miljoen | 4e kw. 2021 | 4e kw. 2022 | % mutatie | geheel jaar 2021 | geheel jaar 2022 | % mutatie |
---|---|---|---|---|---|---|
Omzet | 936 | 883 | -6% | 3.466 | 3.144 | -9% |
Genormaliseerd EBIT | 93 | 60 | -35% | 308 | 84 | -73% |
waarvan verondersteld als niet-terugkerend en gerelateerd aan Covid-19 | 9 | 1 | 82 | 2 | ||
Vrije kasstroom | 65 | 79 | 22% | 288 | 40 | -86% |
Genormaliseerd totaalresultaat | 89 | 41 | -54% | 285 | 90 | -68% |
De gerapporteerde cijfers zijn beïnvloed door een eenmalig boekhoudkundig effect op de verwerking van pensioenen, veroorzaakt door de pensioenovereenkomst van 23 december 2022, hoofdzakelijk non-cash. Per saldo resteert een positief effect op het geconsolideerde vermogen van € 13 miljoen. Zie pagina 5 en het jaarverslag 2022 voor meer informatie.
Hoofdpunten vierde kwartaal 2022
- Solide resultaat in piekseizoen
- Binnenlandse volumes Pakketten -3,8%, zonder eenmalig effect Covid-19; gerapporteerde volumes -5,4%
- Volumes Mail in Nederland -8,1%
- Efficiëntieverbeteringen en betere productiviteit ten opzichte van vorig jaar
Hoofdpunten heel 2022
- Binnenlandse volumes Pakketten met 2,3% gestegen, zonder het eenmalige effect van Covid-19; per saldo volumedaling van 10,2%, ook door de ontwikkeling van de internationale activiteiten
- Volumes Mail in Nederland -8,0%, aan de onderkant van de verwachte bandbreedte
- CO2-efficiëntie verbeterd met 25%
- Dividendvoorstel 2022: € 0,16 per aandeel
Aanvullende plannen om fundament in 2023 verder te verstevigen
- Reductie van 200-300 FTEs en andere maatregelen om indirecte kosten te besparen, vooral bij Pakketten
- Reorganisatievoorziening en gerelateerde kosten van € 20 miljoen in 2023
- Extra jaarlijkse kostenbesparingen van ~€ 25 miljoen in 2024, vanaf 2025 jaarlijks ~€ 30 miljoen
- Extra kapitaalinvestering van € 10 miljoen in innovatie en kwaliteit om de klantwaarde te verbeteren
CEO statement
Herna Verhagen, CEO PostNL: “Het jaar 2022 werd een jaar waarin we moesten navigeren in snel veranderende en turbulente omstandigheden. De wereldwijde macro-economische en geopolitieke omstandigheden waren extreem lastig, met recordhoge inflatie en een consumentenvertrouwen dat een absoluut dieptepunt bereikte. Dat werkte door in onze resultaten. We hadden te maken met sterk stijgende arbeids- en brandstofkosten. Tegelijkertijd stonden de pakketvolumes onder druk door de impact van de economische situatie op consumentenbestedingen, maar ook door overcapaciteit in de markt.
We hebben snel en stevig ingegrepen om de operationele efficiëntie te verbeteren en onze financiële positie te behouden, waarmee onze resultaatontwikkeling in 2022 werd ondersteund. Naast de genomen efficiëntiemaatregelen, zoals onder meer het verminderen van de opslagcapaciteit en route-optimalisaties, hebben we onze tarieven, waar mogelijk, aangepast aan de hogere kosten.
De uitdagende omstandigheden houden naar verwachting aan in 2023. Het is daarom cruciaal dat we blijven investeren in het versterken van ons fundament en het verstevigen van onze positie in een dynamische en zeer competitieve markt. Ook in 2023 zullen we onze dienstverlening vernieuwen en de klantwaarde verbeteren. Naast verschillende initiatieven voor efficiëntieverbetering, hoofdzakelijk bij Pakketten, kondigen we vandaag een vermindering van onze overhead aan van 200-300 fte en andere maatregelen om de indirecte kosten verder terug te brengen.
Op basis van de groeitrend in e-commerce op de langere termijn, die wordt ondersteund door fundamentele groei-indicatoren, hebben we alle vertrouwen in onze strategie. Onze proactieve aanpak zorgt voor een goede uitgangspositie voor PostNL om het groeitraject in e-commerce te kunnen hervatten, waarbij we een solide resultaat bij Mail in Nederland kunnen handhaven. De eerdere en vandaag gepresenteerde maatregelen zullen zich na 2023 vertalen in een beter resultaat dat verder wordt ondersteund wanneer het economische klimaat begint te verbeteren.”
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.