ACM: voorgenomen samenvoeging PostNL en Sandd vergunningsplichtig
Den Haag - De Autoriteit Consument en Markt heeft bekend gemaakt dat de voorgenomen samenvoeging van de postnetwerken van PostNL en Sandd vergunningsplichtig is. Dit betekent dat de eerste fase van de toetsing is afgerond. PostNL en Sandd zullen nu een vergunningsaanvraag indienen bij de ACM.
Betrouwbaar, bereikbaar, betaalbaar
PostNL en Sandd maakten op 25 februari bekend dat zij het voornemen hebben om hun beide postnetwerken samen te voegen. Bedrijven en consumenten zullen door de transactie voor de toekomst verzekerd zijn van een postvoorziening die voldoet aan hoge kwaliteitseisen; die bereikbaar blijft, ook voor het platteland en in krimpregio’s; en die betaalbaar blijft voor verzenders. De consolidatie brengt ook meer baanzekerheid voor duizenden postbezorgers en maakt het mogelijk om de krimp van de postmarkt op een sociale manier op te blijven vangen.
Goedkeuringstraject
De ACM is bevoegd te oordelen over de mededingingsrechtelijke gevolgen van de voorgenomen transactie. De tweede fase van het ACM-traject kent een wettelijke termijn van maximaal dertien weken, met een mogelijke uitloop vanwege de mogelijkheid voor de ACM om de klok stil te zetten als zij vragen stelt aan partijen. Een zorgvuldig en voortvarend proces is van belang voor de continuïteit van de postvoorziening en de werkgelegenheid in de postsector.
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.