Eerste kwartaalresultaten PostNL boven eigen verwachting
Genormaliseerde EBIT van € 7 miljoen in eerste kwartaal 2023
Den Haag, 8 mei 2023
PDF press release (EN)
PDF persbericht (NL)
Hoofdpunten eerste kwartaal 2023
- Volumeontwikkeling bij Pakketten beter dan verwacht:
- gerapporteerde volumes -6,5%
- binnenlandse volumes -5,0% (zonder eenmalig effect Covid-19)
- Gerapporteerde volumes Mail in Nederland -10,8%, onderliggende ontwikkeling (zonder eenmalig effect Covid-19) -8,1%
- Aanpassingsmaatregelen, goede operationele leverage, efficiëntieverbeteringen en productiviteitswinsten mitigeren inflatiedruk deels
- Reductie van 200 à 300 FTE’s in overhead, hoofdzakelijk bij Pakketten, vordert conform plan
- Vooruitzichten 2023 bevestigd:
- genormaliseerde EBIT tussen € 70 miljoen en € 100 miljoen
- vrije kasstroom tussen € 10 miljoen en € 40 miljoen
CEO statement
Herna Verhagen, CEO PostNL: “Onze sterke focus op de aanpassingsmaatregelen die we vorig jaar hebben genomen, zoals de optimalisering van routes, inzet van medewerkers en transportmiddelen, naast een strakke beheersing van indirecte kosten, droeg opnieuw bij aan onze resultaten. De feitelijke volumes bij Pakketten, zowel binnenlands als internationaal, vielen gunstig uit in vergelijking met onze prognoses, met name in maart. Tezamen met een goede operationele leverage leidde dat tot iets betere kwartaalresultaten dan we hadden verwacht. Onze internationale activiteiten zetten de positieve trend door die zich eind 2022 begon af te tekenen.
We hebben in de loop van het kwartaal hard gewerkt aan de verdere uitwerking van onze extra plannen voor de reductie van 200 à 300 FTE’s in overhead, hoofdzakelijk bij Pakketten. Deze voorbereidingen verlopen volgens plan en leiden tot een verwachte jaarlijkse besparing van circa € 25 miljoen (zichtbaar vanaf 2024).
Al met al zijn we tevreden over de manier waarop het jaar is begonnen: met een positief effect van de noodzakelijke stappen die we hebben genomen om de impact van de macro-economische omstandigheden en inflatiedruk op onze volumes en kosten tegen te gaan. In een economisch klimaat dat wisselvallig en onzeker blijft, liggen we op koers om onze verwachtingen voor 2023 waar te maken, namelijk een genormaliseerde EBIT van tussen € 70 miljoen en € 100 miljoen.”
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.