Inzet PostNL voor nieuwe cao in brief aan vakorganisaties
Den Haag - PostNL is blij met de mededeling dat drie van de vier vakorganisaties hebben besloten om het cao-overleg te hervatten. PostNL roept ook FNV op om, in het belang van medewerkers en de onderneming, deel te nemen aan het overleg en af te zien van acties. De volgende afspraak staat gepland voor aanstaande woensdag.
PostNL heeft vandaag zijn voorstellen voor de nieuwe cao nu ook schriftelijk in een brief (zie bijlage) aan de vier deelnemers (BVPP, FNV, CNV en VHP2) gestuurd. Vier onderwerpen staan centraal:
- Meer mensen direct in dienst bij PostNL
- Meer banen en zekerheid
- Zoveel mogelijk baanbehoud voor medewerkers
- Duurzame inzetbaarheid
Andere onderwerpen zijn onder andere arbeidsvoorwaarden op maat; het persoonlijk keuzebudget; opleiding en ontwikkeling; pensioenopbouw; tegemoetkoming woon-werkverkeer; gelijke beloning mannen en vrouwen en loonontwikkeling.
PostNL heeft nogmaals een oproep gedaan aan FNV om af te zien van acties. Er wordt nog volop inhoudelijk gesproken over de bovenstaande, voor medewerkers belangrijke onderwerpen. We willen PostNL verder versterken als de favoriete bezorger van Nederland, als een sociale werkgever en als een financieel gezond bedrijf. Onze voorstellen passen bij deze doelstellingen en houden rekening met de belangen van al onze stakeholders.
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.