Meer dan 50% van de omzet van PostNL gerelateerd aan e-commerce
The Hague
Lees het hele persbericht:
Engelse versie (geheel)
Nederlandse versie
Financiële hoofdpunten Q1 2019
- Omzet stijgt naar € 684 miljoen (Q1 2018: € 674 miljoen)
- Onderliggend cash bedrijfsresultaat € 31 miljoen (Q1 2018: € 32 miljoen)
- Winst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten € 15 miljoen (Q1 2018: € 23 miljoen)
Operationele hoofdpunten
- 16% volumegroei bij Pakketten
- Volume geadresseerde post daalt met 9,8%; aangepaste volumedaling 9,1% (gecorrigeerd voor één werkdag)
- Bezorgkwaliteit blijft stabiel op 95%
- Kostenbesparing van € 12 miljoen gerealiseerd, voortzetting tempo laatste kwartaal 2018
- Definitieve cao-akkoorden bereikt
Vooruitzichten 2019 bevestigd
- Verwacht onderliggend cash bedrijfsresultaat 2019 tussen € 170 miljoen en € 200 miljoen
Bericht van de CEO
Herna Verhagen, CEO PostNL: “Dit jaar bouwen we door aan een sterke basis voor verdere groei. Stap voor stap realiseren we onze strategie om uit te groeien tot de favoriete bezorger van de klant in zowel post als e-commerce logistieke diensten.
In het eerste kwartaal van 2019 kwam 51% van onze omzet uit e-commerce activiteiten, een bewijs dat we onze transformatie realiseren. Het onderliggende cash bedrijfsresultaat was ongeveer gelijk aan vorig jaar. We blijven ons richten op het verbeteren van de operationele resultaten bij Pakketten en houden aandacht voor het realiseren van onze kostenbesparingsplannen bij Mail in Nederland. We bevestigen onze vooruitzichten voor 2019.
Vandaag organiseren we onze Capital Markets Day ‘Focus on our potential’. We zullen toelichten hoe we de balans tussen aanhoudende volumegroei, winstgevendheid en cashflow bij Pakketten verder gaan verbeteren.”
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.