Nieuwe cao’s voor PostNL en zaterdagbestellers een feit
Den Haag, 29 oktober 2024 – De meerderheid van de leden van de vakorganisaties BVPP en CNV heeft ingestemd met het onderhandelingsresultaat voor de nieuwe cao voor PostNL en zaterdagbestellers. Dit betekent dat er voldoende stemmen voor de nieuwe cao's zijn.
Jeroen Veldstra, Chief Human Resources Officer bij PostNL: “Het is goed dat er een nieuwe cao ligt. Door de financiële situatie van PostNL was het overleg met de vakorganisaties niet altijd eenvoudig. Toch hebben we gedurende de hele periode constructief met elkaar naar mogelijkheden gezocht. Ik ben tevreden met het resultaat.”
De stemming van de leden van de FNV is onbeslist. Zij gaan opnieuw stemmen. De nieuwe cao's worden binnenkort ondertekend. De planning biedt ook FNV de tijd en ruimte om hun ledenraadpleging te voltooien.
7% loonsverhoging en andere afspraken
De cao’s gaan in op 1 april 2024 en lopen af op 30 juni 2026. Medewerkers krijgen een loonsverhoging van in totaal 7%: per 1 juli 2024 2,5%, per 1 januari 2025 1,5%, per 1 juli 2025 1,5% en per 1 januari 2026 nog eens 1,5%. De loonsverhoging van juli 2024 wordt in december met terugwerkende kracht uitbetaald. Jeugdlonen vanaf 18 jaar schaffen we per 1 januari 2025 af. Ook zijn er afspraken gemaakt over bijvoorbeeld de individuele maatwerkregeling RVU (Regeling Vervroegd Uittreden), het fietsproject en bijzonder verlof voor wensouders.
Meer informatie over de cao's vind je hier:
PostNL en vakbonden bereiken onderhandelingsresultaat nieuwe cao | PostNL
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.