Onderliggend cash bedrijfsresultaat stijgt met € 8 miljoen naar € 41 miljoen in Q2 2019
Den Haag, 5 augustus 2019
Lees het hele persbericht:
Financiële hoofdpunten Q2 2019
- Omzet stijgt naar € 681 miljoen (Q2 2018: € 666 miljoen)
- Onderliggend cash bedrijfsresultaat stijgt naar € 41 miljoen (Q2 2018: € 33 miljoen)
- Winst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten omhoog naar € 25 miljoen (Q2 2018: € 9 miljoen)
- Nettokasstroom uit(/gebruikt in) operationele en investeringsactiviteiten verbetert naar € 21 miljoen (Q2 2018: € (45) miljoen)
- 51% van de omzet in eerste halfjaar 2019 gerelateerd aan e-commerce
Operationele hoofdpunten Q2 2019
- 13% volumegroei bij Pakketten
- Volume geadresseerde post daalt 9,0%; aangepaste volumedaling 9,8% (gecorrigeerd voor één extra werkdag)
- Bezorgkwaliteit stabiel op 95%
- Kostenbesparingen van € 12 miljoen, voortzetting tempo van afgelopen kwartalen
Interimdividend aangekondigd, vooruitzichten 2019 gehandhaafd
- Interimdividend 2019 vastgesteld op € 0,08 per aandeel
- Verwachting onderliggend cash bedrijfsresultaat 2019 gehandhaafd op € 170-200 miljoen
Postcon
- Overeenkomst verkoop activiteiten Postcon, afronding verwacht voor eind 2019
Voorgenomen consolidatie
- Tweede fase onderzoek ACM loopt
Bericht van de CEO
Herna Verhagen, CEO PostNL: “Het onderliggend cash bedrijfsresultaat steeg in het tweede kwartaal tot € 41 miljoen en we bevestigen onze verwachtingen voor 2019. In overeenstemming met ons dividendbeleid en rekening houdend met onze financiële resultaten over het eerste halfjaar 2019 hebben we ons interimdividend 2019 vastgesteld op € 0,08 per aandeel. In de eerste helft van 2019 was 51% van onze omzet afkomstig uit e-commerce gerelateerde activiteiten.
In de uitvoering van onze strategie gericht op onze kernmarkten in de Benelux hebben we goede vorderingen geboekt met het verkoopproces van zowel Nexive als Postcon. Vanmorgen hebben we aangekondigd dat we een overeenkomst hebben bereikt over de verkoop van de activiteiten van Postcon. Wij verwachten de transactie voor eind 2019 af te ronden.
We zijn op dit moment in afwachting van het definitieve besluit van de ACM over de voorgenomen consolidatie door de samenvoeging van de postnetwerken van PostNL en Sandd. Als de ACM geen vergunning afgeeft voor deze consolidatie dan hebben de partijen de intentie om goedkeuring te vragen aan de staatssecretaris van Economische Zaken op basis van gewichtige redenen van algemeen belang, zoals gedefinieerd in artikel 47 van de mededingingswet.”
Gepubliceerd op 5 augustus 2019 om 07.00 uur
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.