Onderliggend cash bedrijfsresultaat stijgt met € 2 miljoen naar € 25 miljoen
Den Haag
Financiële hoofdpunten Q3 2019
- Omzet komt uit op € 636 miljoen (Q3 2018: € 638 miljoen)
- Onderliggend cash bedrijfsresultaat stijgt naar € 25 miljoen (Q3 2018: € 23 miljoen)
- Winst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten bedraagt € 13 miljoen (Q3 2018: € 19 miljoen)
- Nettokasstroom uit/(gebruikt in) operationele en investeringsactiviteiten verbetert naar € 54 miljoen (Q3 2018: € (42) miljoen)
- Omzet gerelateerd aan e-commerce stijgt verder naar 53% in eerste negen maanden van 2019
Operationele hoofdpunten Q3 2019
- 11% volumegroei bij Pakketten
- Volume geadresseerde post daalt met 10,6%
- Kostenbesparingen van € 9 miljoen
- Bezorgkwaliteit blijft 95%
Postcon
- Verkoop afgerond
Overname Sandd
- Transactie afgerond
- Migratie van eerste deel volume Sandd in december, afronding integratie in 1e halfjaar van 2020
- Proces gestart om postbezorgers van Sandd een baan aan te bieden
- Verwacht effect acquisitie Sandd op onderliggend cash bedrijfsresultaat tussen de € (15) miljoen en € (25) miljoen in Q4 2019
Vooruitzichten 2019
- Verwachting onderliggend cash bedrijfsresultaat (UCOI) 2019 gehandhaafd op € 170-200 miljoen
- Gecorrigeerd voor effect Sandd in Q4 2019: verwachte UCOI 2019 van € 150-180 miljoen
Succesvolle plaatsing Groene Obligatie
- Vastrentende obligatie van € 300 miljoen uitgegeven, coupon 0,625% en looptijd van 7 jaar
- Financieringsbehoefte middellange termijn gedekt; geen convenanten
CEO statement
Herna Verhagen, CEO PostNL: “De transactie met Sandd is recent afgerond. Dankzij die transactie kunnen wij een betrouwbare, bereikbare en betaalbare postvoorziening waarborgen, nu en in de toekomst. We zetten ons bestaande gematigde prijsbeleid voort en blijven ons in de postsector richten op mensen, kwaliteit en innovatie. Ons streven is om de integratie in het eerste halfjaar van 2020 af te ronden. Daarnaast bereiden we ons voor op de veranderingen in de arbeidswetgeving volgend jaar.
In het algemeen zien we toenemende tegenwind door de aanhoudende internationale economische druk. De volumegroei bij Pakketten kwam dit kwartaal uit op 11%, met een aanhoudend lager groeitempo in sommige segmenten. Dit beïnvloedde de marge ontwikkeling bij Pakketten in het derde kwartaal. We verwachten nu een marge voor heel 2019 van rond de 7%. We blijven gericht op de uitvoering van onze strategie om de balans tussen volume, winstgevendheid en cashflow te verbeteren. Bij Mail NL was het resultaat licht beter dan vorig jaar. We verwachten een marge voor heel 2019 in lijn met vorig jaar.
Tegen de achtergrond van deze ontwikkelingen steeg het onderliggend cash bedrijfsresultaat naar € 25 miljoen in Q3, een bevredigend resultaat. De voorbereidingen voor het piekseizoen zijn in volle gang. Ook naar volume en financiële resultaten is Q4 ons sterkste kwartaal. We handhaven onze verwachtingen voor een onderliggend cash bedrijfsresultaat van € 170-200 miljoen in 2019. Gecorrigeerd voor de eerste financiële effecten van de overname van Sandd, die in het vierde kwartaal zichtbaar worden, vertaalt zich dat naar € 150-180 miljoen.”
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.