Overleg nieuwe cao's PostNL en zaterdagbestellers gestart
Den Haag, 22 mei 2024 – PostNL en de leden van de vakorganisaties Bond van Post Personeel (BVPP), CNV en FNV zaten op dinsdag 21 mei voor het eerst aan tafel voor nieuwe cao's voor medewerkers van PostNL en voor zaterdagbestellers. In de cao's worden afspraken vastgelegd voor ongeveer 16,5 duizend medewerkers. Postbezorgers hebben een eigen cao, die onlangs is getekend.
Inzet voor nieuwe cao's
In de nieuwe cao's worden afspraken vastgelegd die aansluiten bij de belangen van alle medewerkers. Deze afspraken gaan bijvoorbeeld over loon, looptijd, duurzame inzetbaarheid, vergoedingen, arbeidsvoorwaarden en pensioen. PostNL heeft zijn inzet voor de onderhandelingen weergegeven in een brief aan de vakorganisaties.
Jeroen Veldstra, directeur HR: “PostNL wil samen met de vakorganisaties BVPP, CNV en FNV goede en passende afspraken maken waaruit de waardering voor onze medewerkers blijkt. Op lange termijn blijven we zo ook een aantrekkelijke werkgever. Dit terwijl we rekening moeten houden met de moeilijke situatie waarin PostNL verkeert. We gaan graag met de vakbonden in gesprek en gaan uit van een mooie uitkomst.”
Ontwikkelingen in de post- en pakkettenmarkt
PostNL heeft al jaren te maken met een wisselend groeiend pakketvolume en een dalend postvolume. Vooral het aantal pakketten van internationale klanten groeide. Dit betekent een lagere gemiddelde opbrengst per pakket. De verwachting is dat deze verschuiving blijft zorgen voor druk op de marges.
In het postbedrijf van PostNL is er sprake van een aanhoudende daling van het volume post en een forse toename van kosten. PostNL kondigde recent aan de postdienstverlening te willen wijzigen naar bezorging binnen 2 dagen en op termijn binnen 3 dagen. Dit is nodig om het netwerk verder te kunnen aanpassen en de postdienstverlening toekomstbestendig en financieel gezond te houden. Ook sluit dit beter aan op de verwachtingen van klanten en consumenten en op de huidige arbeidsmarkt.
Afspraken huidige cao blijven van kracht
Tot het moment dat de nieuwe cao is afgesloten, blijven de afspraken uit de huidige cao van kracht. Deze liep eerder dit jaar op 31 maart af.
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.