PostNL en CB starten samenwerking vanuit CB Healthcare
Den Haag, 30 april 2020 – Logistiek dienstverlener CB en PostNL hebben vandaag bekendgemaakt dat PostNL voornemens is een minderheidsbelang te nemen in de healthcare-tak van CB. Vanuit het nieuwe partnership CB Healthcare willen PostNL en CB intensiever gaan samenwerken en klanten in de zorgsector voorzien van een breed aanbod aan logistieke oplossingen, zoals de levering van wondzorgproducten en incontinentiemateriaal aan huis en bij zorginstellingen. Met deze stap spelen PostNL en CB in op de groeiende markt voor zorglogistiek. De transactie wordt naar verwachting in juli 2020 afgerond.
Eenvoudiger en patiëntgerichter
Ouderen wonen steeds langer zelfstandig thuis. Zorg wordt steeds vaker op afstand verleend. Deze veranderingen vragen de komende decennia om een eenvoudigere en patiëntvriendelijke inrichting van de logistieke activiteiten. Met dit partnerschap spelen CB en PostNL in op de groeiende maatschappelijke behoefte aan directe levering van (preventieve) zorg aan ouderen en patiënten thuis. Daarnaast zien beide bedrijven een toenemende vraag vanuit ziekenhuizen en zorginstellingen naar logistieke ondersteuning.
Gepersonaliseerd en op elk moment
Hans Willem Cortenraad, algemeen directeur van CB: “CB richt zich sinds een aantal jaren op de zorgmarkt. We zijn in staat om logistieke ketens in de zorg te verkorten en te voorzien van persoonlijke service, waardoor zorgverleners minder tijd kwijt zijn aan logistiek en consumenten beter gefaciliteerd worden in hun zorgbehoeften. Door de samenwerking met PostNL kunnen we flexibeler inspelen op de veranderingen in de zorgmarkt. En worden we meer schaalbaar in de toenemende vraag om diensten en producten gepersonaliseerd én op elk moment te leveren. Door krachten te bundelen worden we samen slimmer, sneller en efficiënter in zorglogistiek.”
Betere logistieke oplossingen
Liesbeth Kaashoek, directeur Pakketten &Logistiek PostNL: “PostNL en CB werken al jaren op succesvolle wijze als partners samen. Wij beschikken over een fijnmazig, specialistisch netwerk. Zorg wordt steeds vaker in de thuissituatie verleend en de vraag van onze klanten naar logistieke service neemt toe. Door deze logistiek uit handen te nemen, kunnen zorgprofessionals zich concentreren op het verlenen van zorg. PostNL en CB delen de ambitie om het logistieke proces slimmer en meer vanuit de behoeften van de patiënt en zorgverlener te organiseren. Door intensieve samenwerking verwachten we versnelling te kunnen aanbrengen in de realisatie van onze plannen.”
PostNL: logistiek uit handen nemen
PostNL ondersteunt verzenders en ontvangers in de zorg met een breed aanbod aan logistieke oplossingen. Voorbeelden hiervan zijn het gekoeld vervoer van medicijnen, de levering van medische hulpmiddelen en de verzending van onder meer bloedmonsters en hielprikjes.
CB: logistiek met aandacht
CB is een onafhankelijk specialist in warehousing, fulfilment en value added services in twee sectoren: Media (boeken) en Zorg. Een betrouwbare partner met jarenlange ervaring in de logistiek. Vanuit diverse locaties in Nederland en België levert zij wereldwijd logistieke en aanverwante diensten voor de mediasector en voor een breed scala aan healthcare-professionals en consumenten.
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.