PostNL en Mutares ronden verkoop Nexive aan Poste Italiane af
Den Haag, 29 januari 2021 - PostNL en Mutares maken vandaag bekend dat zij de verkoop van Nexive aan Poste Italiane hebben afgerond. Aan alle voorwaarden voor de transactie, inclusief boekenonderzoek en toestemming van de autoriteiten, is voldaan.
Nexive is de tweede post- en pakketbezorger in Italië. Mutares en PostNL doen deze transactie in het belang van Nexive en zijn stakeholders, vooral de medewerkers van Nexive. De structurele daling van het postvolume in Italië is vergelijkbaar met de situatie in andere Europese landen. Vanuit een strategisch perspectief is consolidatie van de postmarkt de enige manier om de postvoorziening en de werkgelegenheid in deze sector duurzaam in stand te kunnen houden. Zeker nu de structurele krimp van het postvolume wordt versterkt door de impact van de coronapandemie.
De overeenkomst met Poste Italiane is mogelijk dankzij een recente, tijdelijke aanpassing van de Italiaanse wetgeving die concentratie van activiteiten mogelijk maakt.
De verkoop van Nexive aan Poste Italiane, in combinatie met de beëindiging van de joint venture met Mutares, leidt voor PostNL tot een positieve impact van € 30 miljoen op het eigen vermogen en een gerelateerde verbetering van de kaspositie van € 35 miljoen. Omdat de financiële impact verband houdt met niet-voortgezette bedrijfsactiviteiten vallen de financiële consquenties van deze transactie buiten de scope van de projecties en resultaten voor genormaliseerd EBIT, genormaliseerd totaalresultaat en vrije kasstroom.
Over Poste Italiane
Poste Italiane is de grootste logistieke dienstverlener van Italië en is een leidende aanbieder van financiële diensten en verzekeringen. Het is een integraal onderdeel van de Italiaanse economie en maatschappij, gelet op zijn grootte, bekendheid, bereik en klantloyaliteit.
Over Nexive
Nexive heeft een netwerk dat 80% van de Italiaanse huishoudens voor post bedient, en 100% van Italië voor pakketten. Het is de tweede speler in de Italiaanse postmarkt, met de ambitie om als uitdager in de markt klanten de beste balans te bieden tussen service, kwaliteit en prijs. Het realiseert deze ambitie door zich te richten op de interactie met klanten en het versterken van het netwerk.
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.