PostNL maakt nieuwe tarieven bekend
Den Haag - De postzegel voor brieven in Nederland kost vanaf januari 2019 € 0,87. Nu is dat € 0,83. Deze stijging van 4,8% valt ruim binnen de door de ACM vastgestelde tariefruimte.
Nieuwe tarieven
Met ingang van 1 januari 2019 verhoogt PostNL de tarieven voor het versturen van brieven in Nederland en van Nederland naar het buitenland. Het basistarief voor brieven in Nederland wijzigt van € 0,83 naar € 0,87. Bij frankeren met de frankeermachine verandert het tarief van € 0,77 naar € 0,81. Het basistarief voor brieven naar het buitenland wordt
€ 1,45, dat was € 1,40. Het tarief voor de postzegelcode blijft € 0,83.
Betrouwbaar, bereikbaar en betaalbaar
Resi Becker, directeur Mail Nederland: ‘Voorafgaand aan dit besluit hebben we goed gekeken naar de belangen van al onze klanten en stakeholders. Het gematigd verhogen van de postzegelprijs is nodig om de post voor iedereen in Nederland betrouwbaar, bereikbaar en betaalbaar te houden. De gevolgen van het jaarlijks lagere postvolume vangen we daarnaast grotendeels op met kostenbesparingen. Op deze manier blijven we de juiste partner voor onze klanten, een sociale werkgever en een financieel gezond bedrijf.’
Decemberzegel 2018
De decemberzegel is ook dit jaar 5 cent voordeliger dan de reguliere postzegel van 2018:
€ 0,78 cent voor kerstpost tot 50 gram. De decemberzegels zijn vanaf 5 november 2018 te verkrijgen bij de postkantoren, pakketpunten en postzegelverkooppunten of via postnl.nl.
ACM
De toezichthouder op de postmarkt, de Autoriteit Consument en Markt, stelt jaarlijks vast met hoeveel procent de tarieven voor het basispakket aan postdiensten (de universele postdienst) mogen stijgen. De ACM heeft geoordeeld dat de nieuwe tarieven binnen de wettelijke regels passen.
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.