PostNL maakt tarieven voor 2020 bekend
Den Haag, 4 november 2019 – De postzegel voor brieven in Nederland kost vanaf januari 2020 € 0,91. Nu is dat € 0,87. Met deze stijging van 4,6% blijven de tarieven ruim onder het tariefplafond dat eerder door de ACM met 14,6% is verhoogd. PostNL zet hiermee het gematigde tariefbeleid van de afgelopen jaren voort.
Posttarieven per 2020
Met ingang van 1 januari 2020 verhoogt PostNL de tarieven voor het versturen van brieven in Nederland en van Nederland naar het buitenland. Het basistarief voor brieven in Nederland wijzigt van € 0,87 naar € 0,91. Het tarief van de postzegelcode verandert mee naar € 0,91. Bij frankeren met de frankeermachine verandert het tarief van € 0,81 naar € 0,85. Het basistarief voor brieven naar het buitenland wordt € 1,50, dat was € 1,45. Heel grote enveloppen (groter dan C4) en alle brieven die zwaarder zijn dan 350 gram brengen extra verwerkingskosten met zich mee. Daarom wordt hiervoor één afzonderlijk tarief geïntroduceerd. Dit zogenoemde XL-tarief bedraagt € 4,40.
Postvoorziening betrouwbaar, bereikbaar en betaalbaar
Resi Becker, directeur Mail Nederland: “De samenvoeging van de postnetwerken van Sandd en PostNL leidt tot 1 sterk Nederlands postnetwerk. Zo houden we de postbezorging voor iedereen in Nederland betrouwbaar, bereikbaar en betaalbaar. Tegelijkertijd blijven de postvolumes dalen, ook in de toekomst. Daarom blijven we besparen op de kosten, maar is ook een verhoging van onze tarieven noodzakelijk. Die verhoging is wederom gematigd, in lijn met de afgelopen jaren. Zo blijven we de juiste partner voor onze klanten, een sociale werkgever en een financieel gezond bedrijf.”
Decemberzegel 2019
De decemberzegel is ook dit jaar 5 cent voordeliger dan de reguliere postzegel van 2019: € 0,82 cent voor kerstpost tot en met 50 gram. De decemberzegels zijn vanaf 4 november 2019 te verkrijgen bij de postkantoren, pakketpunten en postzegelverkooppunten of via postnl.nl.
Pakkettentarieven per 2020
Voor het eerst in 5½ jaar gaat ook het tarief voor de verzending van een pakket omhoog: van € 6,95 naar € 7,25 (4,3%). Door de inflatie zijn de kosten de afgelopen jaren gestegen, terwijl het tarief niet veranderd is. Daarnaast blijft PostNL investeren om de kwaliteit van de pakketbezorging te kunnen waarborgen, onder andere in sorteercentra, retailpunten en personeel. De online frankering van een pakket blijft goedkoper en gaat per 2020 van € 6,50 naar € 6,75.
Alle tarieven
Het complete productaanbod van PostNL inclusief tarieven is vanaf half november te vinden op postnl.nl/tarieven2020.
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.