PostNL meldt genormaliseerde EBIT van € (20) miljoen in Q3 2022
Den Haag
PDF press release (EN)
PDF persbericht (NL)
Financiële resultaten derde kwartaal 2022
In € miljoen | 3e kw. 2021 | 3e kw. 2022 | % mutatie | 9 mnd 2021 | 9 mnd 2022 | % mutatie |
Omzet | 729 | 709 | -3% | 2.530 | 2.261 | -11% |
Genormaliseerd EBIT | 23 | (20) | 216 | 23 | -89% | |
waarvan niet-terugkerend en gerelateerd aan Covid-19 verondersteld | 5 | 1 | 74 | 2 | ||
Vrije kasstroom | 10 | (49) | 223 | (39) | ||
Genormaliseerd totaalresultaat | 27 | (3) | 196 | 50 | -75% |
Hoofdpunten derde kwartaal 2022
- De hoge inflatie en het lage consumentenvertrouwen zetten de consumentenbestedingen en de e-commerce groeiverwachtingen onder druk en hebben een aanzienlijke impact op het kostenniveau
- Binnenlandse volumegroei bij Pakketten ongeveer 1%; totaalvolume -1,1%, door dalende internationale activiteiten
- Volumes bij Mail in Nederland: -9,3% in lijn met de verwachting
- Ontwikkeling vrije kasstroom door daling genormaliseerde EBIT en fasering werkkapitaal
- CO2-efficiëntie verbetert met 23% ten opzichte van jaareinde 2021
CEO statement
Herna Verhagen, CEO van PostNL: “De macro-economische omgeving is verslechterd en veroorzaakt meer tegenwind. Het ongekend hoge niveau van de inflatie zet de arbeidskosten verder onder druk. In combinatie met het lage consumentenvertrouwen leidt dit tot een duidelijk effect op de bestedingen van de consument. Fysieke winkels en webshops geven nu aan dat de voorraden groeien. We verwachten dat deze tegenwind ook de komende kwartalen voort blijft duren, wat leidt tot aanhoudende onzekerheid.
We passen, binnen de grenzen van de krappe arbeidsmarkt, de capaciteit van ons netwerk voortdurend aan de volumes aan. Zo behouden we de nodige flexibiliteit voor ons piekseizoen en kunnen we de kwaliteit van onze dienstverlening voor klant en consument waarborgen. We zijn zoals altijd voorbereid op een druk seizoen met bij Pakketten volumes die naar verwachting min of meer vergelijkbaar zullen zijn met vorig jaar. Op piekdagen staan we klaar om twee keer zoveel pakketten te bezorgen dan op een gewone dag. En natuurlijk verwachten we weer talloze kerst- en nieuwjaarskaarten te bezorgen. Het vierde kwartaal wordt het sterkste kwartaal van het jaar en levert de belangrijkste bijdrage aan ons totaalresultaat in 2022.
De sterke financiële positie van PostNL zeker stellen in deze lastige omgeving blijft heel belangrijk. We nemen alle benodigde maatregelen om het effect van de hogere kosten en een vertraagde volumeontwikkeling op te vangen. Daarnaast stemmen we de investeringen af op de volumes en hanteren we een strikt werkkapitaalbeheer.”
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.