Postnl.nl

PostNL meldt uitzonderlijke resultaatontwikkeling 2020

Vooruitzichten genormaliseerde EBIT 2021: € 205 miljoen - € 225 miljoen

Den Haag, 1 maart 2021

Engelse versie (geheel)
Nederlandse versie

Kerncijfers

in € miljoenen4e kw. 20194e kw. 2020geheel jaar 2019geheel jaar 2020
Omzet8431.0232.8443.255
Genormaliseerd EBIT40140135245
Vrije kasstroom6883107186
Genormaliseerd totaalresultaat3010483197

Hoofdpunten

  • 1,7 miljoen pakketten op piekdagen; recordaantal van 337 miljoen pakketten bezorgd in 2020
  • Flexibele infrastructuur in combinatie met betere verdeling pakketvolume bewijst kracht bedrijfsmodel Pakketten
  • Gestegen vraag naar wenskaarten leidde bij Mail in Nederland tot een gunstige prijs/mix-ontwikkeling
  • Verbetering van klanttevredenheid, medewerkersbetrokkenheid en reputatiescore
  • Uitzonderlijke resultaatontwikkeling in 2020 bij zowel Pakketten als Mail in Nederland resulteerde in genormaliseerde EBIT van € 245 miljoen, waarvan naar verwachting € 55 miljoen eenmalig resultaat, gedreven door Covid-19

Dividend 2020

  • Dividendvoorstel € 0,28 per aandeel

Vooruitzichten 2021

  • Genormaliseerde EBIT naar verwachting tussen € 205 miljoen - € 225 miljoen, inclusief € (10) miljoen aan bedrijfskosten voor versnelling van digitale transformatie; onzekerheid over impact Covid-19 zal voortduren
  • Voorziene vrije kasstroom: € 200 miljoen - € 230 miljoen, inclusief circa € (15) miljoen voor versnelling digitalisering

Uitvoering strategie 2021 - 2024, met versnelling van digitale transformatie

  • Bedrijfsvoering bij Pakketten gericht op groei, bij Mail in Nederland op waarde
  • Versnelling van digitale transformatie ter versterking van concurrentiepositie en ondersteuning van resultaatontwikkeling en waardecreatie: totale uitgaven circa € 80 miljoen in 2021-2024 (ongeveer 50% in investeringen en 50% in bedrijfskosten)
  • Streven naar verhoging van genormaliseerde EBIT met € 80miljoen - € 100 miljoen in 2024 (in vergelijking met genormaliseerde EBIT 2020, exclusief eenmalig resultaat gerelateerd aan Covid-19, geschat op € 55 miljoen)
  • Streven om, met in achtneming van investeringen in digitalisering, in ‘21 en ’22 een dividend per aandeel van minimaal € 0,29 uit te keren

CEO statement 

Herna Verhagen, CEO PostNL: “2020 kan worden omschreven als een uitzonderlijk jaar met ongekende omstandigheden. Dankzij de enorme inzet van onze mensen en de veerkracht van onze bedrijfsactiviteiten konden we een essentiële rol in de samenleving vervullen. De gezondheid en veiligheid van onze mensen, partners en consumenten staan daarbij altijd op de eerste plaats.

De bijzondere resultaatontwikkeling in 2020 werd gedreven door het vierde kwartaal en overtrof eerdere verwachtingen. We hebben daarom de prestatie-afhankelijke beloning voor onze medewerkers verhoogd. Ook de mensen die werken voor onze partners in de sortering en bezorging kregen een extra beloning. Het doet me genoegen om, eerder dan verwacht, een dividendvoorstel van € 0,28 per aandeel ter goedkeuring aan onze aandeelhouders voor te leggen. We hebben het jaar met een sterke financiële positie afgesloten. Dat is een uitstekend startpunt voor verdere groei en waardecreatie voor onze stakeholders. We houden er rekening mee dat de onzekerheid over de impact van Covid-19 ook in 2021 zal aanhouden.

We blijven de strategische nadruk leggen op de balans tussen volume en waarde bij Pakketten door onze capaciteit voor verdere groei uit te breiden. De consolidatie met Sandd levert volledige synergie-effecten op omdat de integratie vorig jaar een feit was en verder bijdraagt aan het stabiel houden van het resultaat van Mail in Nederland. Ook komt er zoals gepland in 2021 nog meer vaart in de uitvoering van de kostenbesparingsprojecten ter compensatie van de volumedaling.

Onze strategische focus blijft gericht op onze positie als dé logistieke en postaanbieder in, naar en uit de Benelux. Onze bedrijfsvoering bij Pakketten is gericht op groei, en bij Mail in Nederland op waarde. We gaan onze digitale transformatie versnellen en streven naar een versterking van onze concurrentiepositie door voort te bouwen op ons platform en door klant en consument te verbinden met eenvoudige en slimme digitale stappen om de klantbeleving te verbeteren. De uitvoering van onze strategie versnelt de waardecreatie en vertaalt zich naar een aantrekkelijk totaal rendement voor aandeelhouders.”