PostNL opent uniek gerobotiseerd sorteercentrum voor kleine pakketten
Den Haag, 6 oktober 2021 - Vandaag openen PostNL CEO Herna Verhagen en Constantijn van Oranje een gerobotiseerd pakkettensorteercentrum voor kleine pakketten in Nieuwegein. Het innovatieve sorteercentrum, voorzien van diverse robots, is uniek in Europa en speciaal ingericht voor het sorteren en landelijk distribueren van kleine pakketten. Het uitbreiden van de bezorgcapaciteit staat bij PostNL hoog op de agenda. Eerder dit jaar opende PostNL al een regulier pakkettensorteercentrum in Westzaan.
De pakketten die in het nieuwe sorteercentrum verwerkt worden hebben het formaat van een flinke schoenendoos of kleiner. Kleine pakketten zorgen voor minder verpakkingsmateriaal, minder lucht, en minder CO2-uitstoot. Directeur Pakketten Liesbeth Kaashoek: “Door in dit sorteercentrum kleine pakketten apart te verwerken, creëren we meer capaciteit in de 26 andere pakkettensorteercentra. De maximale capaciteit van dit gerobotiseerde sorteercentrum staat gelijk aan de capaciteit van vijf normale sorteercentra. Zo zijn we klaar voor de verdere groei van e-commerce en het bedienen van onze zakelijke klanten en consumenten.”
Robots en data
PostNL maakt steeds meer en slimmer gebruik van data, digitalisering en robotisering. Het sorteerproces in het sorteercentrum voor kleine pakketten kent diverse innovatieve tools en technieken zoals 175 robots voor het interne transport,?robotarmen voor het opvoeren van de pakketten en tassenvulstations. Zo kunnen 24/7 kleine pakketten worden gesorteerd. Met intelligente software is elk pakket precies te volgen binnen het sorteercentrum.
Verduurzamen e-commerce keten
Het is PostNL’s ambitie om met partners en innovatie start-ups en scale-ups de e-commerce keten verder te verduurzamen. Daarom lanceert PostNL vandaag in samenwerking met Deloitte een innovatieprogramma in aanwezigheid van Constantijn van Oranje, die zich samen met Techleap sterk maakt voor het Nederlandse tech ecosysteem om ambitieuze en veelbelovende Nederlandse tech bedrijven te helpen nationaal en internationaal te laten groeien. Het innovatieprogramma heeft als doel de totale e-commerce keten van check-out in de webwinkel tot bezorging aan de deur te verduurzamen. Zo wil PostNL haar zakelijke klanten en consumenten beter in staat stellen duurzame keuzes te maken. PostNL wil dit realiseren door lucht uit verpakkingen te halen, nog efficiënter en groener te bezorgen, verspilling tegen te gaan door in te zetten op minder retouren en circulaire oplossingen makkelijker te maken.
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.