PostNL past postzegelprijs per 1 juli aan
Den Haag, 6 mei 2024 – PostNL past per 1 juli de tarieven aan voor het versturen van brieven. Het tarief van een postzegel voor brieven in Nederland wordt € 1,14, dat is nu nog € 1,09. Deze tussentijdse prijsstijging is nodig omdat er steeds minder post verstuurd wordt en de kosten hard stijgen. Deze nieuwe prijs past, samen met enkele andere tariefwijzigingen, binnen de ruimte die PostNL jaarlijks van de overheid krijgt om tarieven aan te passen.
Noodzakelijk voor postdienstverlening
Maurice Unck, directeur Mail bij PostNL: ‘Bij PostNL staan we elke dag klaar om ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland zijn post kan versturen en ontvangen. Zo'n 25.000 medewerkers van het postbedrijf zetten zich hier keihard voor in. De personeelskosten, zo’n 80% van onze totale kosten, zijn de afgelopen jaren hard gestegen in een tijd dat er steeds minder brieven worden verstuurd. Dat samen legt een enorme druk op het handhaven van de postdienstverlening. We vinden het niet leuk om consumenten met deze tussentijdse tariefwijziging te moeten confronteren. Het is echter nodig omdat we nog steeds vijf dagen per week de post bezorgen maar er veel minder post is en de kosten almaar hoger worden.’
Post- en pakketten tarieven 2024
De prijs van een postzegel voor brieven in Nederland stijgt met € 0,05 naar € 1,14. Het basistarief voor brieven naar het buitenland wordt € 1,80, dat was € 1,75. De prijs voor het versturen van gewone pakketten blijft gelijk.
De aangetekende stukken gaan € 1,- meer kosten. Onder andere om de kwaliteit van aangetekende brieven te verbeteren, heeft PostNL een apart netwerk ingericht voor de bezorging van deze stukken, wat kostbaarder is.
Het tarief voor de decemberzegel van PostNL voor 2024 is € 1,06. De speciale decemberzegels zijn 8 cent goedkoper dan normale postzegels. Een vel van 20 decemberzegels kost € 21,20. De zegels zijn vanaf 18 november te koop via postnl.nl, of bij postkantoren, pakketpunten, of postzegelverkooppunten.
Het complete productaanbod van PostNL inclusief tarieven staat op postnl.nl/tarieven/juli-2024.
Toekomstbestendig en financieel gezond
PostNL wil toe naar een aanpassing van de dienstverlening die beter aansluit op de verwachtingen van klanten en consumenten en de huidige arbeidsmarkt. Het is nu: vandaag op de bus, morgen bezorgd. We willen toe naar: vandaag op de bus, binnen 2 dagen en op termijn binnen 3 dagen bezorgd. Daarvoor is een wijziging in de postregelgeving nodig om het netwerk verder te kunnen aanpassen en de postdienstverlening toekomstbestendig en financieel gezond te houden.
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.