PostNL plaatst eerste Groene Obligatie van € 300 miljoen
Den Haag, 16 september 2019 – Vandaag kondigt PostNL de succesvolle plaatsing van zijn eerste Groene Obligatie aan. Het bedrijf heeft € 300 miljoen aan obligaties uitgegeven met een vaste coupon en een looptijd van zeven jaar. De aflosdatum is 23 september 2026. Deze transactie onderstreept het belang dat het bedrijf hecht aan zijn streven om een werkelijk duurzame speler te worden op het gebied van e-commerce logistiek.
De netto-opbrengst van de plaatsing zal worden aangewend om nieuwe en/of bestaande groene projecten te (her)financieren. Dit geeft het bedrijf de mogelijkheid om een betekenisvolle bijdrage te leveren aan de UN Sustainable Development Goals ‘Fatsoenlijke werkomgeving en economische groei’ en ‘Klimaatacties’. De geselecteerde groene projecten concentreren zich op groene kilometers, duurzame gebouwen en innovatie en doelmatigheid.
PostNL heeft een ‘Green Bond Framework’ gepubliceerd waarin de kwaliteit van de projecten die worden gefinancierd door de uitgifte van de Groene Obligatie gedetailleerd wordt omschreven. Sustainalytics, een onafhankelijk bedrijf dat onderzoek doet en waarderingen afgeeft op het gebied van milieu-, maatschappelijke en bestuurlijke factoren, heeft een ‘second-party’ opinie afgegeven over de opzet en het beheer van de Groene Obligatie. Deze opinie is beschikbaar op postnl.nl/over-postnl/beleggers/aandelen-en-obligaties/. Het allocatieproces wordt bewaakt door het ‘Green Bond Committee’ van PostNL. Hierover zal jaarlijks verslag worden gedaan.
De uitgifte is geprijsd op 99,300% en de jaarlijkse coupon bedraagt 0,625%. De uitgifte van de obligatie staat gepland voor 23 september 2019. Er is een aanvraag ingediend voor de notering van de obligaties op Euronext Amsterdam en het hiervoor vereiste prospectus zal op de website van PostNL beschikbaar worden gesteld. BofA Merrill Lynch was de adviseur voor de Groene Obligatie; BofA Merrill Lynch, BNP Paribas en Commerzbank zijn gezamenlijk de ‘bookrunners’.
De obligatie krijgt naar verwachting een BBB rating van Standard & Poors Global Ratings.
Belangrijke informatie
Dit bericht is geen aanbod, of een uitnodiging tot het doen van een aanbod, om obligaties te kopen en is niet bestemd om te worden vrijgegeven, gepubliceerd of verspreid, geheel of ten dele, in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk of enige andere jurisdictie waar dit in een overtreding van de relevante wet- of regelgeving zou resulteren.
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.