PostNL publiceert resultaten derde kwartaal 2023
Genormaliseerde EBIT € (11) miljoen in Q3 2023 (Q3 2022: € (20) miljoen)
Den Haag, 6 november 2023
PDF press release (EN)
PDF persbericht (NL)
Hoofdpunten
- Pakketvolumes stijgen met 1,6%, voornamelijk door sterke groei bij internationale klanten
- Volumedaling van 8,7% bij Mail in Nederland, vooral door substitutie
- Maatregelen om inflatie tegen te gaan droegen bij aan de resultaten
- Voorbereidingen naar maximale uitbreiding capaciteit afgerond in 3e kwartaal; steile aanloop naar piekseizoen
- Verdere verbetering gemiddelde CO 2 -efficiëntie van 11%
- Intentie tot inkoop van €160 miljoen van 1,000% Eurobond, aflossingsdatum november 2024, om financiële positie te optimaliseren
CEO statement
Herna Verhagen, CEO van PostNL: “Onze resultaten waren dit kwartaal beter dan vorig jaar. Het derde kwartaal bleek een lastig kwartaal. We bleven een sterke focus houden op de maatregelen om de inflatiedruk te mitigeren, maar dit kon de autonome kostenstijgingen niet volledig opvangen. Bij Pakketten groeide het volume minder snel dan we hadden verwacht. In lijn met de afgenomen in consumentenbestedingen lagen de binnenlandse volumes iets onder het niveau van vorig jaar. Tegelijkertijd namen de volumes van internationale klanten verder toe. De ongunstige verschuiving in mix zette zich voort. We hebben alle noodzakelijke voorbereidingen om op volle capaciteit te kunnen draaien in ons piekseizoen afgerond. Bij Mail in Nederland zijn ook de aanhoudende volumedaling, een minder gunstige mix en het blijvende hoge ziekteverzuim, deels als gevolg van aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt, verklaringen voor het resultaat.
Op basis van ons resultaat in het derde kwartaal verwachten we dat de genormaliseerde EBIT in 2023 aan de onderkant van de aangegeven bandbreedte van € 100 miljoen tot € 130 miljoen uitkomt. Als we wat verder vooruitkijken, dan blijft er onzekerheid over de macro-economische ontwikkelingen. Dit beperkt het zicht op de kortetermijnontwikkeling van de e-commercemarkt. Volumevoorspellingen worden steeds volatieler, zowel bij onze klanten als bij ons. Tegelijkertijd verwachten we verdere kostendruk, voornamelijk gerelateerd aan arbeid. We nemen alle nodige maatregelen in uitdagende externe omstandigheden.
We zijn klaar voor een druk piekseizoen en blijven onverminderd vertrouwen houden in onze strategie voor de langere termijn en in het groeipotentieel van de e-commercemarkt.”
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.