PostNL publiceert resultaten Q1 2024
Vooruitzichten 2024 bevestigd
Den Haag, 6 mei 2024
PDF persbericht (NL)
PDF press release (EN)
Hoofdpunten Q1 2024
- Volumes Pakketten 4,6% hoger, doordat binnenlandse volumes weer groeien en wederom sterke groei bij internationale klanten
- Volumes bij Mail 12,5% lager (-8,3% aangepast voor verkiezingspost), met name door aanhoudende substitutie
- Voortgaande sterke stijging autonome kosten met € 24 miljoen, met name gerelateerd aan arbeid
- 14% verdere verbetering gemiddelde CO2-efficiëntie
- Vooruitzichten 2024 bevestigd
CEO statement
Herna Verhagen, CEO PostNL: “We boeken voortgang met de strategische acties die we in februari hebben aangekondigd. We blijven onze activiteiten en ons aanbod aanpassen aan veranderende marktomstandigheden. In het eerste kwartaal opereerden we in een lastige omgeving met stijgende kosten (vooral voor arbeid). Het resultaat viel conform verwachting lager uit dan vorig jaar.
De combinatie van de forse daling van de postvolumes en een verdere verschuiving naar niet-24uurs post heeft samen met hoge arbeidskosten gezorgd voor een negatief resultaat van Mail in Nederland. Het is duidelijk tijd voor verandering. Ons plan is om de postdienstverlening te veranderen naar bezorging binnen twee dagen en in de loop van de tijd binnen drie dagen. Dit past bij de behoeften van onze klanten en de consument. Om dit mogelijk te maken, is een aanpassing van de wet nodig. De minister van Economische Zaken is in dat proces aan zet. Onze inspanningen om de vacatures voor postbezorgers te vullen, werpen vruchten af en dragen bij aan een betere bezorgkwaliteit. We doen er alles aan om de postvoorziening in Nederland (die werk biedt aan duizenden mensen) betrouwbaar, bereikbaar en betaalbaar te houden.
Bij Pakketten beweegt het groeipercentage zich in de richting van de verwachte groei voor het hele jaar. De binnenlandse volumes hebben de groei hervat en de volumes van internationale klanten zijn aanzienlijk gestegen. De verschuiving naar een minder gunstige mix zette daarmee door. Zoals verwacht zorgde de voortgaande stijging van de autonome kosten voor druk op het resultaat. We boeken voortgang met onze strategische acties voor een beter evenwicht tussen volume en waarde. Die acties moeten in de loop van 2024 gaan bijdragen aan de resultaatontwikkeling. We zetten momenteel concrete stappen om onze producten en diensten te rationaliseren. We zetten ons in voor duurzame groei en hebben onlangs een moderne sorteerlocatie toegevoegd aan ons netwerk, mét innovatieve opslagcapaciteit van zonne-energie.
We hebben vertrouwen in het groeipotentieel van de markt voor e-commerce op de langere termijn, door de trend in online penetratie en de verwachte verbetering van de economische groei. Rekeninghoudend met de ontwikkelingen in Q1 en de geopolitieke en economische omgeving die nog steeds volatiel is, bevestigen we onze verwachtingen voor 2024: een genormaliseerde EBIT tussen € 80 miljoen en € 110 miljoen en een vrije kasstroom tussen € 0 en € 40 miljoen."
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.