PostNL publiceert resultaten Q2 2024
Vooruitzichten 2024 herbevestigd
Den Haag, 5 augustus 2024
PDF persbericht (NL)
PDF press release (EN)
Hoofdpunten Q2 2024
- Vooruitzichten 2024 herbevestigd
- Volumes Pakketten 6,0% hoger, door bescheiden stijging binnenlandse volumes en wederom sterke groei bij internationale klanten
- Volumes bij Mail 1,3% lager (-5,9% aangepast voor verkiezingspost, voornamelijk door aanhoudende substitutie)
- Aanhoudende sterke stijging autonome kosten van € 38 miljoen, met name gerelateerd aan arbeid, werd grotendeels gecompenseerd
- Vrije kasstroom verbeterd
- Verdere verbetering gemiddelde CO2-efficiëntie van 17% tot nu toe dit jaar
- Succesvolle uitgifte € 300 miljoen aan duurzaamheid gekoppelde obligaties met een looptijd tot juni 2031
- PostNL België volledig vrijgesproken in rechtszaak rond bezorgpartners, geen hoger beroep
- Interimdividend vastgesteld op € 0,03 per aandeel, conform dividendbeleid
CEO statement
Herna Verhagen, CEO PostNL: "We boeken voortgang met de strategische acties die we in februari hebben aangekondigd. Ter versteviging van onze positie in de huidig lastige omstandigheden blijven we onze activiteiten en ons aanbod aanpassen waarbij we consequent onze focus blijven houden op een onderscheidende klantervaring, kostenbeheersing en capaciteitsmanagement. Ons streven is om stap voor stap de marge te vergroten. We zijn er trots op dat we onze financiële positie hebben kunnen versterken met een succesvolle plaatsing van aan duurzaamheid gekoppelde obligaties ter waarde van € 300 miljoen. Zoals verwacht was het resultaat in lijn met vorig jaar. Ik wil al onze medewerkers bedanken voor hun inspanningen en enorme inzet.
In het eerste halfjaar daalde de hoeveelheid post bij Mail in Nederland met ruim 7% en was er wederom sprake van een verdere verschuiving richting niet-24-uurspost. In combinatie met de hoge arbeidskosten heeft dit geleid tot een resultaat van slechts € 1 miljoen bij Mail in Nederland. Dit onderstreept de urgentie en noodzaak tot verandering. We streven naar een verandering van de dienstverlening voor post naar standaard bezorging binnen twee dagen en op termijn binnen drie dagen. We blijven hard werken aan onze kostenbesparingsinitiatieven, ook na de aanpassing van de standaardbezorgtermijn. Momenteel onderzoeken we een soepele overgang voor post die niet onder de UPD (Universele Postdienst) valt, naar bezorging binnen twee dagen. De post die we volgens de Postwet moeten bezorgen (UPD) is al verlieslatend, waardoor de stabiliteit van de postdienstverlening in Nederland steeds verder onder druk komt te staan. De overheid beschouwt overbruggingsmaatregelen als noodzakelijk en verkent deze momenteel. In aanvulling daarop, zijn wij van mening dat een financiële bijdrage deel zou moeten uitmaken van deze overbruggingsmaatregelen. Al deze stappen zijn essentieel om een bereikbare, betrouwbare en betaalbare postdienstverlening veilig te stellen. Een dienstverlening die van vitaal belang is voor de Nederlandse samenleving en die aan duizenden mensen baanzekerheid biedt.
De totale volumegroei bij Pakketten neemt toe en beweegt zich langzaam maar zeker in de richting van onze groeiprognose voor 2024. Meer in het algemeen werd de e-commerce markt beïnvloed door de weersomstandigheden, met name in de kledingsector. Ondertussen hebben we in Nederland wel wat marktaandeel gewonnen. Binnenlandse volumes zijn slechts licht stegen. Voor internationale klanten werd daarentegen een sterke groei gerealiseerd. Dit resulteerde in een totale volumegroei van 6,0%, maar de verandering in de samenstelling was ongunstiger dan verwacht. En, zoals voorspeld, zorgden ook het afgelopen kwartaal de kosten stijgingen opnieuw voor druk op de resultaten. De strategische acties gericht op een beter evenwicht tussen volume en waarde lopen conform verwachting en zullen in de loop van 2024 en daarna gaan bijdragen aan de resultaatontwikkeling.
We hebben vertrouwen in het groeipotentieel van e-commerce op de langere termijn, gebaseerd op de groei van online penetratie en gaan uit van betere economische omstandigheden op termijn. Op basis van de veronderstelling van een geleidelijke verbetering van het economische klimaat, bevestigen we onze vooruitzichten voor 2024: een genormaliseerde EBIT tussen € 80 miljoen en € 110 miljoen en een vrije kasstroom tussen € 0 en € 40 miljoen."
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.