PostNL treft maatregelen om impact van stakingsacties te beperken
Den Haag, 21 november 2022 - PostNL neemt maatregelen om de impact van aangekondigde FNV-acties op de dienstverlening in de week van Black Friday te beperken. Zo worden er operationele maatregelen genomen om de essentiële dienstverlening, zoals de bezorging van medische post en rouwpost, te kunnen blijven garanderen. Daarnaast spant PostNL vandaag ook een kort geding aan om te voorkomen dat FNV-acties deze essentiële dienstverlening verstoren. Intussen wordt het cao-overleg met vakorganisaties BVPP en CNV deze week voortgezet.
Jeroen Veldstra, hoofd van de cao-onderhandelingsdelegatie van PostNL, zegt: “Natuurlijk heeft een vakorganisatie als FNV het recht om acties te organiseren. Maar actievoeren in de drukste periode van het jaar brengt onevenredige schade en risico’s met zich mee. Door juist nu acties aan te kondigen kiest FNV willens en wetens voor een frontale aanval op de belangen van consumenten, klanten en van de medewerkers van PostNL, die FNV zegt te vertegenwoordigen. Daarom vraagt PostNL de voorzieningenrechter vandaag in Den Haag in een kort geding om acties te verbieden die onze essentiële dienstverlening kunnen verstoren.”
In december 2018 stelde de rechtbank in Den Haag PostNL al eens in het gelijk in een vergelijkbare situatie. De rechter verbood het FNV toen om stakingsacties van meer dan 15 minuten per dag te organiseren tijdens de feestdagen. Dit vonnis voorkwam dat stakingen de bezorging van post en pakketten tijdens de kerstperiode zouden verstoren.
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.