PostNL voltooit verkoop activiteiten Nexive aan Mutares
Transactie onderstreept strategische focus op kernactiviteiten
PostNL maakt vandaag bekend dat het de verkoop van de activiteiten van Nexive aan Mutares heeft afgerond. Nexive is de nummer 2 bezorger van post en pakketten in Italië. Zoals eerder bekend gemaakt behoudt PostNL een aandeel van 20% in de entiteit die de activiteiten van Nexive overneemt.
Door deze transactie kan Nexive zich verder ontwikkelen en zijn positie op de Italiaanse post- en pakkettenmarkt versterken. Met de verkoop van het meerderheidsaandeel in Nexive versterken we onze focus op onze kernactiviteiten in de Benelux en op de transformatie van PostNL in een logistieke e-commerce en postale dienstenaanbieder.
Nexive heeft een netwerk dat 80% van de Italiaanse huishoudens voor post bedient, en 100% van Italië voor pakketten. Het is de tweede speler in de Italiaanse postmarkt, met de ambitie om als uitdager in de markt klanten de beste balans te bieden tussen service, kwaliteit en prijs. Het realiseert deze ambitie door zich te richten op de interactie met klanten en het versterken van het netwerk.
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.