PostNL weer in wereldwijde top 3 duurzaamste bedrijven transport- en logistieksector (DJSI)
Den Haag, 12 december 2022 - PostNL behoort dit jaar opnieuw tot de top 3 meest duurzame bedrijven in de transport- en logistieke sector wereldwijd. Onlangs maakte S&P Global bekend dat PostNL op de derde plaats staat van de Dow Jones Sustainability Index. PostNL staat al meerdere jaren in de top 10 duurzaamste bedrijven in zijn sector.
Op alle beoordeelde dimensies (Governance & Economie, Milieu en Sociaal) heeft PostNL een hogere score laten zien dan vorig jaar. Ook dit jaar staat PostNL bovendien in zowel de World als de Europese Index.
Herna Verhagen, CEO PostNL: “Ik ben trots op deze hoge notering in de DJSI. We vinden onze maatschappelijke verantwoordelijkheid op het gebied van duurzaamheid voor mens en milieu belangrijk en nemen dit heel serieus. Deze onafhankelijke beoordeling laat zien dat we de juiste stappen zetten op weg naar een meer duurzame organisatie en logistieke keten.”Sector-koploper op Milieu
Met maatregelen om meer schone kilometers te rijden door over te stappen op elektrisch vervoer, hernieuwbare brandstoffen te benutten, efficiëntere routes in te richten, lucht uit verpakkingen te krijgen en innovatieve vervoersmiddelen zoals de LEVV (licht elektrische vrachtvoertuigen) in te zetten, werkt PostNL met succes aan een significante CO2-reductie. Op het onderdeel Milieu scoort PostNL dan ook beter dan concurrenten en zelfs hoogst binnen de sector. In 2021 stootte PostNL per kilometer 18% minder CO2 uit dan in 2020 en vervoerde het bedrijf 25% minder lucht. Dit draagt bij aan de ambitie van PostNL om uiterlijk 2030 alle pakketten en brieven in de Benelux uitstootvrij te bezorgen in de last-mile.
Maatschappelijke rol
PostNL wil een bedrijf zijn waar mensen graag bij-, mee- en voor willen werken en staat midden in de samenleving. Er wordt gestuurd op diversiteit & inclusie, bijvoorbeeld door met de Diversiteitsindex inzicht te krijgen in de mate waarin collega's binnen organisaties zich geaccepteerd voelen en gelijke kansen krijgen. Op het onderdeel Sociale dimensie boekte PostNL dan ook vooruitgang en scoorde het bedrijf dit jaar hoger dan vorig jaar. Door organisaties met een maatschappelijk doel te ondersteunen, zoals de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid, het Nationaal Ouderenfonds en Stichting Jarige Job, biedt PostNL een helpende hand aan mensen die extra steun nodig hebben om in verbinding te blijven met de samenleving. Deze en andere initiatieven zijn sinds dit jaar onderdeel van het Bijzondere Momenten Fonds.
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.