Rechter stelt PostNL in het gelijk over acties FNV
Den Haag, 22 november 2022 - De rechter in Den Haag gebiedt FNV om haar leden binnen 24 uur op te roepen om tot 6 januari 2023 af te zien van collectieve acties waarbij geen rekening wordt gehouden met de randvoorwaarden die PostNL heeft gesteld. Deze uitspraak voorkomt dat acties zouden kunnen leiden tot verstoring van essentiële dienstverlening, zoals medische zendingen en rouwpost, en onveilige situaties voor medewerkers.
PostNL is tevreden met deze uitspraak. Deze week begint het piekseizoen met Black Friday, later gevolgd door Sinterklaas en de kerstdagen. PostNL neemt extra operationele maatregelen om de invloed van eventuele acties alsnog te beperken, zodat klanten en consumenten zoveel mogelijk kunnen genieten van een mooi Sinterklaas- en kerstseizoen. Daarnaast houdt PostNL contact met verzendende klanten om hen zoveel mogelijk te helpen hun post en pakketten op tijd bij consumenten te krijgen.
PostNL blijft verder in gesprek met BVPP en CNV over nieuwe cao’s voor PostNL en voor zaterdagbestellers. PostNL streeft naar cao’s die aansluiten bij de belangen van medewerkers en klanten, die zorgen voor een aantrekkelijke positie als werkgever en die PostNL financieel gezond houden op de lange termijn.
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.