Resultaten tweede kwartaal PostNL beter dan verwacht, vooruitzichten verhoogd
Genormaliseerde EBIT Q2 2023: € 18 miljoen (Q2 2022: € 10 miljoen)
Den Haag, 7 augustus 2023
PDF press release (EN)
PDF persbericht (NL)
Hoofdpunten
- Volumeontwikkeling bij Pakketten beter dan verwacht: volumestijging van 3,3% door groei bij binnenlandse en met name internationale klanten
- Gerapporteerde volumes -9,0% bij Mail in Nederland, hoofdzakelijk als gevolg van substitutie
- De maatregelen, genomen om inflatiedruk te mitigeren, ondersteunen goede operationele leverage en efficiëntieverbeteringen
- 10% verdere verbetering gemiddelde CO2-efficiëntie
- Reductie 200 à 300 FTE’s in overhead, hoofdzakelijk bij Pakketten, loopt voor op plan:
- reorganisatie- en verwante kosten in 2023 maximaal € 10 miljoen (was: circa € 20 miljoen), waarvan € 5 miljoen in Q2
- klein deel kostenbesparing naar verwachting al in 2023 te realiseren (was: € 25 miljoen in 2024)
- Interimdividend vastgesteld op € 0,06 per aandeel
Verhoging vooruitzichten 2023
- Genormaliseerde EBIT tussen € 100 miljoen en € 130 miljoen (was: tussen € 70 miljoen en € 100 miljoen)
- Vrije kasstroom onveranderd: tussen € 10 miljoen en € 40 miljoen
CEO statement
Herna Verhagen, CEO PostNL: “We zijn blij dat we de verwachtingen voor het tweede kwartaal op rij hebben overtroffen. De maatregelen die we genomen hebben om de inflatiedruk te mitigeren zijn succesvol en de groei van pakketvolumes is hervat, eerder dan verwacht. Vooral de volumes van internationale klanten overstegen het niveau van vorig jaar. Onze cross-border activiteiten zetten de positieve trend door die sinds eind 2022 zichtbaar is. De aanpassingsmaatregelen, waaronder de optimalisatie van routes, personeel en het wagenpark, leiden tot een betere operationele leverage. Bij Mail in Nederland zien we een ontwikkeling die meer uitdaging met zich meebrengt. Over de hele linie genomen was het resultaat, zoals verwacht, onder dat van vorig jaar. De bezorgkwaliteit bij dit bedrijfsonderdeel ligt onder het vereiste niveau, hoofdzakelijk vanwege de krappe arbeidsmarkt. Dit heeft onze volledige aandacht.
In de loop van het kwartaal hebben we goede voortgang geboekt met onze plannen voor de reductie van 200 à 300 FTE’s in overhead, hoofdzakelijk bij Pakketten. De daadwerkelijke uitvoering van deze plannen is gestart; een deel van de verwachte jaarlijkse besparing van circa € 25 miljoen zal in 2023 worden gerealiseerd. Daarbij is de verwachting is dat de reorganisatie- en verwante kosten aanzienlijk lager zullen zijn dan we eerder haden aangenomen.
We hebben alle vertrouwen in onze strategie en gaan verder met onze transformatie tot een toonaangevende logistieke e-commercespeler. Tegelijkertijd loodsen we het bedrijf succesvol door de huidige omstandigheden, die nog steeds wisselvallig en onzeker zijn. Rekening houdend met de lagere reorganisatiekosten en de beter dan verwachte resultaten in het eerste halfjaar, kunnen we ons vooruitzicht voor de genormaliseerde EBIT voor 2023 verhogen naar € 100 miljoen à € 130 miljoen. De bijdrage van Mail in Nederland zal naar verwachting lager zijn dan eerder aangenomen . De betere vooruitzichten voor 2023 worden gedreven door een beter resultaat bij Pakketten."
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.