Sterk resultaat in Q4 leidt tot onderliggend cash bedrijfsresultaat van €188 miljoen in 2018, aan bovenkant van bandbreedte
Dividend van €0,24 per aandeel voorgesteld
Den Haag
Engelse versie (geheel)
Nederlandse versie
Financiële highlights boekjaar 2018
(opmerking: Nexive en Postcon worden gerapporteerd als niet-voortgezette bedrijfsactiviteiten, resulterend in aangepaste segmentinformatie. Alle cijfers zijn gebaseerd op voortgezette bedrijfsactiviteiten tenzij anders aangegeven.)- Omzet steeg naar € 2.772 miljoen (FY 2017: € 2.725 miljoen)
- Omzet gerelateerd aan e-commerce steeg naar 48%
- Onderliggend cash bedrijfsresultaat was € 188 miljoen (FY 2017: € 241 miljoen)
- Winst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten was € 127 miljoen (FY 2017: € 179 miljoen)
Financiële highlights 4e kwartaal 2018
- Omzet steeg naar € 794 miljoen (Q4 2017: € 782 miljoen)
- Onderliggend cash bedrijfsresultaat € 100 miljoen (Q4 2017: € 104 miljoen)
- Winst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten steeg naar € 76 miljoen (Q4 2017: € 72 miljoen)
Operationele highlights
- Sterke volumegroei pakketten, stijging20% in Q4 (FY 2018: 22%)
- Volume geadresseerde post daalde met 10,2% (FY 2018: 10,7%); gecorrigeerde volumedaling in Q4 was 10,8% door één werkdag meer
- Bezorgkwaliteit 2018 bleef stabiel op 95%
- Kostenbesparing van € 14 miljoen gerealiseerd (FY 2018: € 48 miljoen); versnelling van tempo in tweede halfjaar
Progressief dividend over 2018
- Voorgesteld dividend van € 0,24 per aandeel over 2018 (2017: € 0,23), onder voorbehoud van goedkeuring door de AVvA op 16 april 2019
Outlook 2019
- Verwacht onderliggend cash bedrijfsresultaat 2019 tussen € 170 miljoen en €200 miljoen
- Dividendbeleid ongewijzigd
- Als gevolg van de aankondiging van vandaag ‘PostNL en Sandd vormen samen één sterk landelijk postnetwerk voor heel Nederland’, kunnen de financiële outlook en het dividendperspectief voor 2019 wijzigen. De financiële gevolgen worden toegelicht in het separate persbericht en de presentatie
CEO statement
Herna Verhagen, CEO van PostNL: “Wij werken stap voor stap aan het verwezenlijken van onze strategie om voor onze klanten uit te groeien tot favoriete bezorger op het gebied van postale en e-commerce logistieke oplossingen. In 2018 kwam 48% van onze omzet uit activiteiten die zijn gerelateerd aan e-commerce, een bewijs voor onze transformatie. Het onderliggend cash bedrijfsresultaat is uitgekomen aan de bovenkant van de aangegeven bandbreedte, door een sterk resultaat in het vierde kwartaal, ons piekseizoen.
Bij Pakketten werden tijdens het piekseizoen recordvolumes genoteerd, wat resulteerde in een verbetering van het operationeel resultaat. Tegelijkertijd hadden we te maken met extra capaciteitskosten, deels te verklaren door een krappere arbeids- en transportmarkt en stijgende IT-kosten voor de verdere ontwikkeling van onze digitale diensten. Bij Spring zagen we aanhoudende felle concurrentie, vooral in Azië, wat volume en marge onder druk zette. Het resultaat bij Mail in Nederland werd gekenmerkt door dalende volumes, stijgende prijzen en kostenbesparingen. In het tweede halfjaar verbeterde het tempo waarin we kostenbesparingen realiseerden.
In lijn met onze strategische focus op de Benelux hebben wij in augustus besloten om Postcon in Duitsland en Nexive in Italië te gaan verkopen. Het verkoopproces verloopt voorspoedig en wij verwachten vóór de zomer met verdere aankondigingen te komen.
In 2019 blijven wij bouwen aan een solide platform voor verdere groei. Voor Pakketten werken we aan het verbeteren van de balans tussen groeiende volumes, winstgevendheid en cashflow. Bij Mail in Nederland blijven wij de organisatie aanpassen aan dalende volumes en focussen op kostenbesparingen. We gaan een volgende stap zetten in ons businessmodel met de introductie van de Nieuwe route van de post. De omschakeling naar een gelijkmatige verdeling van post over de week maakt het mogelijk om onze organisatie aan te passen aan toekomstige volumedalingen.
Op 7 mei organiseren we een Capital Markets Day waar we onze strategie voor Pakketten, die leidt tot verdere waardecreatie, zullen toelichten. Ook zullen wij de vooruitzichten van PostNL voor de middellange termijn aankondigen.
Wij zijn ervan overtuigd dat we kunnen blijven aantonen dat onze langetermijnstrategie voor alle stakeholders de juiste is. Deze strategie biedt onze klanten waarde, en onze mensen werkgelegenheid en ontwikkelingsmogelijkheden. Daarnaast creëert onze strategie duurzame waarde voor aandeelhouders. Ons doel blijft om een duurzaam, progressief dividend uit te keren op basis van onze bedrijfsresultaten.”
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.