Sterk resultaat PostNL
Genormaliseerde EBIT met 38% omhoog naar € 54 miljoen in Q2 2020
Den Haag
Kerncijfers
in € miljoen | Q2 2019 | Q2 2020 | HY 2019 | HY 2020 |
Omzet | 681 | 789 | 1.365 | 1.490 |
Genormaliseerde EBIT | 39 | 54 | 69 | 69 |
Vrije kasstroom | 7 | 93 | (1) | 98 |
Hoofdpunten Q2 2020 en vooruitzichten 2020
- Sterke resultaatontwikkeling door volumegroei bij Pakketten
- Realisatie verwachte voordelen en synergieën samengevoegde postnetwerk loopt voor op plan
- Daling postvolumes versterkt door impact van Covid-19
- Sterke ontwikkeling vrije kasstroom door werkkapitaalbeheer en fasering over kwartalen
- Genormaliseerde EBIT voor 2020 ligt naar verwachting sterk boven eerder aangegeven bandbreedte van € 110 miljoen - € 130 miljoen
CEO statement
Herna Verhagen, CEO PostNL: “We hebben tijdens de Covid-19-crisis een belangrijke maatschappelijke rol kunnen vervullen door onze dienstverlening voort te zetten, ondanks de uitdagingen van de pandemie. Tegelijkertijd hebben we uitgebreide maatregelen getroffen voor een veilige en gezonde werkomgeving voor onze mensen, partners en klanten. We respecteren de richtlijnen voor gezond werken en voldoende afstand houden in onze werkprocessen. Daarnaast hebben we in onze bedrijfsactiviteiten en op onze locaties aanvullende maatregelen getroffen. Ik ben trots op onze mensen. Samen hebben we onder lastige omstandigheden de kracht van ons bedrijfsmodel bewezen.
Covid-19 heeft het gedrag van de consument veranderd. Er wordt steeds meer online besteld. De sterke volumegroei bij Pakketten hebben we opgevangen door het opschalen van onze capaciteit met 40%, een teken van de flexibiliteit van ons netwerk en de kwaliteiten van onze logistieke experts. Onze capaciteit wordt weer verder opgeschaald zodat we hogere volumes in de tweede helft van het jaar kunnen verwerken. De geplande investeringen van circa € 150 miljoen voor de uitbreiding van onze sorteercapaciteit liggen op koers. De verwachting is dat ons innovatieve sorteercentrum speciaal voor kleine pakketten in 2021 operationeel is. Datzelfde geldt voor twee nieuwe pakkettensorteercentra, een in België en een in Nederland. Met ons samengevoegde postnetwerk kunnen we de postbezorging in Nederland toegankelijk, betrouwbaar en betaalbaar in een omgeving die steeds verder digitaliseert.
We hebben met onze bedrijfsactiviteiten in het tweede kwartaal van 2020 een sterke financiële prestatie geleverd. Voortbouwend op de resultaatontwikkeling van het eerste halfjaar voorzien wij een genormaliseerde EBIT voor heel 2020 die sterk boven de initieel aangegeven bandbreedte van tussen de € 110 miljoen en € 130 miljoen zal uitkomen. Daarnaast voorzien we een sterke verbetering van de vrije kasstroom. Hoewel de onzekerheid rond de wereldwijde impact van de pandemie lijkt toe te nemen, hebben we vertrouwen in ons vermogen om een zeer solide prestatie voor heel 2020 neer te kunnen zetten.”
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.