Sterke bedrijfsresultaten in Q4 leiden tot onderliggend cash bedrijfsresultaat voor heel 2019 van € 176 miljoen
Samenvoeging postnetwerken van PostNL en Sandd afgerond op 1 februari 2020
Den Haag
Engelse versie (geheel)
Financiële resultaten Q4 en heel 2019
In € miljoenen | 4e kw. 2018 | 4e kw. 2019 | geheeljaar 2018 | geheeljaar 2019 |
Omzet | 794 | 843 | 2.772 | 2.844 |
Onderliggend cash bedrijfsresultaat | 100 | 79 | 188 | 176 |
Netto kasstroom uit operationele en investeringsactiviteiten* | 57 | 89 | (19) | 169 |
Hoofdpunten Q4 2019
- Sterke piekperiode Pakketten en Mail in Nederland zorgt voor onderliggend cash bedrijfsresultaat in 2019 aan de bovenkant van de afgegeven verwachting
- Sterke verbetering netto cash uit operationele en investeringsactiviteiten
- Transactie Sandd afgerond in vierde kwartaal; op koers om de voorziene voordelen en synergiën te realiseren
- Verkoop niet-kernactiviteiten zorgt voor verdere strategische focus
CEO statement
Herna Verhagen, CEO PostNL: “2019 was een cruciaal jaar voor onze transformatie naar dé postale en logistieke dienstverlener in de Benelux. De afronding van de samenvoeging van de postnetwerken van PostNL en Sandd, de focus op volume en waarde bij Pakketten en de verkoop van een aantal niet-kernactiviteiten waren allemaal belangrijke stappen voor de realisatie van onze strategie voor groei.
Bij Pakketten bedroeg de volumegroei dit kwartaal 10%. Dit was lager dan verwacht, vooral door een vertraging van de marktgroei. In 2020 verwachten we te profiteren van de getroffen maatregelen om de klantwaarde te vergroten om een betere balans tussen volumegroei, winstgevendheid en duurzame cashflow te realiseren. We hebben er vertrouwen in dat Pakketten een goede uitgangspositie heeft om te blijven profiteren van en mede vorm te geven aan de markt voor e-commerce in de Benelux.
De resultaten bij Mail in Nederland liftten mee op een sterke verkoop van de Decemberzegel. We hebben in de drukke periode goede voortgang geboekt met onze kostenbesparingsprojecten. Er is daardoor in heel 2019 € 48 miljoen bespaard. Met ingang van 1 februari 2020 zijn de postvolumes van PostNL en Sandd volledig gecombineerd. Deze worden gesorteerd en geleverd door één geïntegreerd netwerk. De belangrijkste aandachtspunten voor Mail in Nederland zijn de verdere kostenbesparingen en voortgaande aanpassing van onze organisatie aan de structurele volumedaling, na de eenmalige vergroting van het volume na de overname van Sandd. We liggen op koers om de voorziene voordelen en synergiën van de Sandd-transactie, zoals in februari 2019 aangekondigd, te realiseren.
In 2019 groeide het aantal consumenten dat digitaal verbonden is met PostNL naar 5,3 miljoen unieke gebruikers. We hebben verschillende nieuwe features toegevoegd aan de PostNL-app, waardoor klanten meer gedetailleerde bezorginformatie, digitale verzendlabels en ophaalbewijzen kunnen krijgen in de app. In 2020 versnellen we de digitalisering van ons hele bedrijf. Daarmee ontwikkelen we elk aspect van onze bedrijfsvoering, van de optimalisering van de klantervaring naar slimme logistiek waarmee we de bestellingen van de klant snel, efficiënt en duurzaam kunnen bezorgen.
Onze bedrijfsresultaten zullen naar verwachting verbeteren, waarmee de onderliggende winst op vergelijkbare basis uitkomt tussen de € 145 miljoen en € 165 miljoen in 2020. Rekening houdend met hogere pensioenkosten en het effect van de nieuwe Wet Arbeid in Balans (WAB) gaan we voor 2020 uit van een genormaliseerde EBIT tussen de € 110 miljoen en € 130 miljoen. De nettokasstroom komt naar verwachting uit op € (315)- (285) miljoen, inclusief een laatste storting in het pensioenfonds voor overgangsregelingen van circa € 300 miljoen in 2020. We verwachten de dividenduitkering, tijdelijk opgeschort in verband met het effect van de Sandd-transactie, binnen 12 tot 24 maanden na afronding van de transactie te hervatten.”
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.