Vooruitzicht genormaliseerde EBIT 2021 verhoogd naar ten minste € 250 miljoen door wederom sterk resultaat in eerste kwartaal
Den Haag, 26 april 2021 - PostNL heeft vandaag de voorlopige cijfers voor het eerste kwartaal van 2021 gepubliceerd. Deze waren circa € 50 miljoen beter dan verwacht als gevolg van het effect van de lockdown, die langer duurt dan werd aangenomen. Bij zowel Pakketten als Mail in Nederland, met een genormaliseerde EBIT van resp. circa € 90 miljoen en circa € 60 miljoen, waren de resultaten ruim hoger dan de marktverwachting.
Persbericht (NL)
Press release (EN)
Highlights
- Totale omzet circa € 960 miljoen (Q1 2020: € 701 miljoen)
- Genormaliseerde EBIT Q1 2021 circa € 130 miljoen (Q1 2020: € 15 miljoen) en vrije kasstroom circa € 160 miljoen
- Vooruitzicht voor genormaliseerde EBIT over 2021 verhoogd naar ten minste € 250 miljoen; vrije kasstroom naar verwachting ten minste € 225 miljoen
De lockdown duurde het hele eerste kwartaal van 2021 nog voort, wat resulteerde in zeer sterke volumegroei bij Pakketten. De inschatting is dat een aanzienlijk deel van deze extra volumes eenmalig is, maar de trend van structurele groei van e-commerce blijft sterk.
Bij Mail in Nederland droegen eenmalige gebeurtenissen als post voor briefstemmen voor 70-plussers en de uitnodigingen voor de coronavaccinatie bij aan een goede volumeontwikkeling. Ook de prijs/mix-verhouding liet een positieve ontwikkeling zien.
Op basis van de sterke resultaatontwikkeling in het eerste kwartaal verhoogt PostNL het vooruitzicht voor de genormaliseerde EBIT in heel 2021 tot ten minste € 250 miljoen (van eerder tussen € 205 miljoen en € 225 miljoen). De vrije kasstroom komt naar verwachting uit op ten minste € 225 miljoen. De precieze gevolgen van veranderingen in de lockdownsituatie, zoals de verdere heropening van niet-essentiële winkels in Nederland vanaf 28 april, blijven zeer lastig te voorspellen.
Herna Verhagen, CEO PostNL: “We hebben een goed begin van 2021 gehad en de ontwikkelingen sinds het tweede kwartaal van vorig jaar kunnen voortzetten. Uit onze resultaten blijkt ook nu weer onze veerkracht en flexibiliteit tijdens de aanhoudende ongekende omstandigheden.”
Publicatie resultaten Q1 2021
PostNL publiceert zoals gepland de volledige resultaten over het eerste kwartaal 2021 op 10 mei 2021.
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.