PostNL Privacy Statement

You sometimes share personal details with us, such your address, so we can deliver (a) parcel(s) to your home. We are committed to protecting this personal data, and we comply with the laws and regulations regarding the use and retention of this data. We would like to explain to you how we use your personal data.This Privacy Statement applies to all businesses and services featuring the PostNL logo; these are all online services falling within the remit of PostNL Holding BV.

Wat zijn persoonsgegevens?

Persoonsgegevens zijn gegevens die iets vertellen over u. Of die we met u in verband kunnen brengen. Bijvoorbeeld uw naam en adres. U deelt persoonsgegevens met ons in deze situaties:

  • U bent klant bij ons.
  • U hebt contact met ons.
  • U maakt gebruik van een dienst van ons.

Bezoekt u onze website, of gebruikt u onze app? Dan deelt u soms ook persoonsgegevens met ons.

Waarom verwerken we uw persoonsgegevens?

We verwerken uw persoonsgegevens omdat we u persoonlijke service willen geven. We gebruiken daarvoor informatie die we over u bewaard hebben. Zo kunnen we u zo goed en zo snel mogelijk helpen als u vragen heeft over een dienst. Met verwerken bedoelen we opslaan, analyseren, veranderen, verwijderen, doorsturen, enzovoort.

Wat doen we met uw persoonsgegevens?

Hieronder leest u welke verschillende dingen we doen met uw persoonsgegevens.

1. We doen ons werk

We bieden als PostNL veel verschillende diensten aan:

  • Post en pakketten bezorgen
  • Bewaarservice
  • Digitale Postzegel
  • Doorzendservice
  • Nabestaandenservice
  • Online verzenden
  • Verhuisservice

Voor deze diensten hebben we vaak uw naam en uw adres nodig.

2. We laten u weten of uw pakket onderweg is

Heeft u iets besteld dat wij bij u thuis brengen? Dan houden we u op de hoogte. We sturen u een e-mail over de status van uw bestelling. Ook kunnen we dit doen door u pushberichten via de PostNL App te sturen. Of u houdt zelf de status in de gaten via track & trace.

3. We zorgen dat de PostNL-app goed werkt

Met de app van PostNL kunt u uw pakket volgen, of bijvoorbeeld alvast bekijken welke post naar u onderweg is.

4. We zorgen dat de website van PostNL goed werkt

Met uw persoonsgegevens analyseren we hoe u de website gebruikt. Met de gegevens van al onze klanten zorgen we dat de site zo goed mogelijk werkt.

5. Soms geven we uw gegevens aan autoriteiten

Soms moeten we persoonsgegevens aan autoriteiten geven. Bijvoorbeeld aan de ACM, de politie en opsporingsdiensten. Voordat we dat doen, checken we de bevoegdheden van deze autoriteiten.

6. We verbeteren onze dienstverlening

Door informatie uit persoonsgegevens te analyseren en te combineren, kunnen we onze dienstverlening verbeteren. Bij het analyseren werken we zoveel mogelijk met anonieme gegevens die we niet kunnen koppelen aan personen. Dit zijn een aantal voorbeelden van dingen die we maken en verbeteren door de analyses:

  • We verbeteren pagina’s en formulieren op onze website.
  • We lossen oorzaken van klachten op.
  • We ontwikkelen nieuwe producten. Bijvoorbeeld de Postzegelcode, waarmee u een kaart kunt versturen als u geen postzegel in huis hebt.
  • We maken rapportages voor andere organisaties. In deze rapportages komen nooit namen en adressen voor. Want het gaat om informatie over grote groepen gebruikers. Bijvoorbeeld het aantal pakketten dat bezorgd is in een bepaald postcodegebied.

7. We geven u relevante informatie via onze website en de PostNL-app

We geven u op de website en in de PostNL-app graag informatie die voor u interessant is. En wat u interessant vindt, analyseren we door goed te kijken naar bijvoorbeeld het volgende:

  • Wanneer en hoe vaak bezoekt u de website?
  • Welke pagina’s bekijkt u?
  • Op welke woorden zoekt u?

Als u toestemming geeft, maken we een profiel van u. En we plaatsen cookies op uw telefoon, tablet of computer. 

Ook maken we verschillende groepen van gebruikers die heel erg op elkaar lijken. We noemen dit profilering. Zakelijke klanten hebben bijvoorbeeld interesse in andere producten dan consumenten. Hiermee kunnen we onder andere bepalen welke producten bij u passen of welke vraag u waarschijnlijk heeft aan ons. 

Heeft u een PostNL-account en heeft u toestemming gegeven? Dan maken we een klantprofiel en combineren we de informatie uit uw profiel met andere informatie die we van u hebben. Bijvoorbeeld hoeveel pakketjes u per jaar verstuurt. We maken dan een klantprofiel. Zo kunnen we de website en onze e-mails nog beter aan u aanpassen. En onze medewerkers kunnen uw klantprofiel gebruiken om u beter te helpen en te adviseren. 

Ook kunnen we met uw toestemming uw versleutelde gegevens gebruiken om u op websites buiten PostNL relevante advertenties te vertonen.

8. We voorkomen misbruik

We willen fraude tegengaan en voorkomen. Daarom gebruiken we ook persoonsgegevens als we denken dat iemand misbruik maakt van onze dienst.

9. We lezen de gegevens van sollicitanten

Solliciteer je bij ons? Dan stuur je ons persoonlijke gegevens. Deze gegevens bewaren we en gebruiken we om je sollicitatie te beoordelen. Lees meer over hoe wij omgaan met persoonsgegevens van sollicitanten.

10. We gebruiken persoonsgegevens van onze medewerkers

De persoonsgegevens van medewerkers en ex-medewerkers gebruiken we om bijvoorbeeld het salaris te betalen. In de wet staat welke persoonsgegevens van medewerkers we mogen of moeten hebben.

Van wie heeft PostNL persoonsgegevens?

Wij hebben persoonsgegevens van iedereen die direct of indirect contact met ons heeft of heeft gehad. Een voorbeeld van indirect contact: u bestelt een artikel bij een webwinkel, en PostNL bezorgt het pakketje bij u thuis. U heeft dan niet persoonlijk uw adres aan ons gegeven, maar wij krijgen het van de webwinkel.
We hebben ook persoonsgegevens van contactpersonen, vertegenwoordigers en leveranciers met wie we zakelijk contact hebben.

Welke persoonsgegevens verwerken we?

Hieronder ziet u welke persoonsgegevens we verwerken:

Postbezorging

We verwerken bijvoorbeeld deze gegevens:
  • Naam
  • Adres
  • Woonplaats
  • Postcode
  • Documentnummer van iedere brief of kaart.

Pakketbezorging

We verwerken bijvoorbeeld deze gegevens:

  • Naam
  • Adres
  • Woonplaats
  • Postcode
  • Documentnummer van het pakket.

Afhalen pakket of poststuk

Bij het afhalen van een pakket of poststuk kan u gevraagd worden om de volgende gegevens te verstrekken: 

  • Naam
  • Adres 
  • Woonplaats 
  • Postcode 
  • Documentnummer van het pakket 
  • Camerabeelden (bij pakketautomaten)

Er kan u tevens gevraagd worden om uw ID bewijs. De barcode of QR code wordt dan gescand door de baliemedewerker. We leggen de volgende gegevens bij scan dan wel handmatig vast : 

  • Type ID bewijs 
  • Documentnummer ID bewijs (geen BSN) 

Deze gegevens worden door ons verwerkt uit oogpunt van fraudepreventie en als bewijs voor uitvoering van de dienst. Er wordt geen integrale kopie van uw ID bewijs gemaakt.

Bewaarservice

We bezorgen uw post tijdelijk niet bij u thuis, maar we bewaren de post voor u. Na de bewaarperiode krijgt u alle post in een keer bij u thuis. We verwerken bijvoorbeeld deze gegevens:

  • Naam
  • Adres
  • Geslacht/aanhef
  • Woonplaats
  • Postcode
  • E-mailadres

Digitale postzegel

U kunt uw post frankeren door het juiste bedrag af te drukken op labels. We verwerken bijvoorbeeld deze gegevens:

  • Naam
  • Adres
  • Woonplaats
  • Postcode
  • E-mailadres
  • De bedragen waarmee u uw post frankeert