Als je een klacht hebt over de bezorging van een brief of pakket, moeten we die goed kunnen afhandelen. Het kan hiervoor nodig zijn om de inhoud van de klacht en persoonsgegevens van je te delen met andere partijen. Bijvoorbeeld met onderaannemers met wie we samenwerken, of met de betreffende bezorger. Dit kan gaan om persoonsgegevens zoals:
- naam
- adresgegevens
- inhoud van de klacht
Je kunt contact met ons opnemen via verschillende kanalen, zoals chat, e-mail of telefoon. Telefoongesprekken met onze klantenservice kunnen we opnemen om onze medewerkers te trainen en informatie te analyseren. Een opgenomen telefoongesprek bewaren we maximaal 60 dagen.
Sommige telefoongesprekken met zakelijk klanten nemen we op. Dit is het geval wanneer we betaalafspraken vastleggen. Aan het begin van het gesprek vragen we of je hier bezwaar tegen hebt. Deze opnames en transcripties gebruiken we om de gemaakte afspraken vast te leggen in onze systemen. Dit gebeurt altijd door een medewerker. De opgenomen telefoongesprekken bewaren we maximaal 60 dagen.
Om je zo goed mogelijk te helpen, heeft onze klantenservice hulp van een digitale collega: chatbot Daan. Wanneer je kiest om te chatten of te bellen, stelt Daan alvast wat vragen. Op deze manier kan een van onze collega’s direct met je vraag aan de slag. Je antwoorden, de chats en je doorgegeven persoonsgegevens slaan we op bij de klantenservice. Zo hebben we een overzicht van de vragen die je ons op dat moment en/of in het verleden hebt gesteld. Zonder deze persoonsgegevens kunnen we geen contact met je hebben en je vraag niet beantwoorden. Als je alleen met onze digitale collega Daan spreekt, bewaren we deze gegevens maximaal 6 maanden. Als Daan je doorverbindt met een medewerker, bewaren we de gegevens maximaal 5 jaar. Als je een privébericht via Facebook of X stuurt, bewaren we dat 3 maanden.
Als je geld terugvraagt via chatbot Daan, maken we gebruik van een geautomatiseerd proces. Dit doen we om je beter en sneller te kunnen helpen. De gegevens die je hebt ingevuld, worden gecontroleerd op juistheid en automatisch getoetst aan bepaalde criteria. Het besluit of je je geld terugkrijgt, wordt genomen op basis van de gegevens die jij hebt ingevuld en de gegevens die wij hebben over je aankoop. Je krijgt altijd antwoord of je je geld wel of niet terugkrijgt. Je hebt het recht om dit automatische besluit voor te leggen aan een medewerker en uitleg te krijgen. Je kunt ook laten weten wat je van het besluit vindt, en hier eventueel bezwaar tegen maken. Kijk bij Wat zijn jouw privacyrechten? en Heb je vragen over privacy?