Privacyverklaring PostNL

PostNL biedt allerlei diensten. Om die diensten te kunnen uitvoeren, verzamelen we persoonsgegevens van jou. We vinden het belangrijk om zorgvuldig met die gegevens om te gaan. We houden ons aan de wetten en regels die hiervoor gelden, zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). We leggen je graag uit wat we met je persoonsgegevens doen. 

PostNL is verantwoordelijk voor de verwerking van alle persoonsgegevens die binnen deze privacyverklaring vallen. Onder PostNL verstaan we alle bedrijven en diensten met een PostNL-logo die onder PostNL Holding B.V. vallen.

In deze privacyverklaring vind je alleen informatie over de verwerking van je persoonsgegevens. Heb je vragen of klachten over onze diensten of producten? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Deze privacyverklaring gaat niet over hoe we omgaan met persoonsgegevens van sollicitanten of (oud-)werknemers van PostNL. Dat is opgenomen in een aparte privacyverklaring. Lees hoe we omgaan met persoonsgegevens van sollicitanten.

Wat zijn persoonsgegevens en hoe verwerken we die?

Persoonsgegevens zijn gegevens die iets over jou vertellen, zoals je naam, adres, e-mailadres of telefoonnummer. Maar ook gegevens die we met jou in verband kunnen brengen, zoals je IP-adres of klantnummer. Sommige van deze gegevens geef je zelf aan ons. Andere verkrijgen we als je onze diensten of producten gebruikt. Gegevens van overleden personen zijn geen persoonsgegevens.

Bijzondere persoonsgegevens

Bijzondere persoonsgegevens verdienen meer bescherming. Het gaat dan om genetische en biometrische gegevens, en gegevens over je gezondheid, etnische achtergrond, religieuze en politieke overtuigingen, seksuele voorkeuren en lidmaatschap van een vakbond. Ook gegevens over strafbare feiten, zoals fraude, zijn gevoeliger van aard. We kunnen deze bijzondere en gevoelige persoonsgegevens verwerken als:

  • je daar toestemming voor hebt gegeven 
  • dit volgens de wet moet

In deze privacyverklaring lees je wanneer we bijzondere of gevoelige persoonsgegevens verwerken.

Grondslagen (redenen)

We verwerken persoonsgegevens altijd om een reden. De juridische naam voor zo’n reden is een ‘grondslag’. Deze grondslagen beschrijven we hieronder. Per grondslag geven we ook aan voor welk doel we persoonsgegevens verwerken, en om welke gegevens het gaat. Met verwerken bedoelen we alles wat we met je persoonsgegevens doen. Bijvoorbeeld opslaan, bekijken, analyseren, veranderen, verwijderen of doorsturen.

Grondslag: je overeenkomst met ons

Soms ga je een overeenkomst met ons aan, bijvoorbeeld als je iets koopt in onze webshop (koopovereenkomst). Om deze overeenkomst uit te voeren, moeten we je persoonsgegevens verwerken. Dit geldt voor de volgende doelen:

Grondslag: onze wettelijke plicht

Om aan onze wettelijke plicht te voldoen, moeten we bepaalde persoonsgegevens verwerken. Dit geldt voor de volgende doelen: 

Grondslag: toestemming die je hebt gegeven

Soms verwerken we je persoonsgegevens wanneer je hier zelf toestemming voor hebt gegeven. Je kunt je toestemming altijd intrekken. Dit heeft geen invloed op wat we al met je toestemming hebben gedaan. Dit geldt voor de volgende doelen: 

Grondslag: gerechtvaardigd belang van PostNL

Bepaalde diensten en werkzaamheden zijn voor ons van groot belang om uit te voeren. We spreken dan van een gerechtvaardigd belang. We kunnen deze diensten en werkzaamheden alleen uitvoeren als we bepaalde persoonsgegevens verwerken. Dit geldt voor de volgende doelen:

Wie heeft er toegang tot persoonsgegevens? 

We kunnen je persoonsgegevens uitwisselen met de bedrijven die vallen onder PostNL Holding B.V. We doen dat dan voor interne bedrijfsprocessen, om analyses uit te voeren, en om je diensten te leveren en deze te verbeteren. Werknemers van PostNL hebben alleen toegang tot persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor hun werkzaamheden.

Soms is het nodig om je persoonsgegevens te delen met andere partijen (zie ook de kop hieronder). De belangrijkste redenen hiervoor zijn:

  • We moeten de dienst kunnen leveren die van ons wordt gevraagd. Bijvoorbeeld bij onze verhuisservice. Je laat ons dan weten aan welke bedrijven wij je adreswijziging moeten doorgeven.
  • Het moet van de wet. Denk bijvoorbeeld aan gegevens uit onze financiële (klanten)administratie die we aan de Belastingdienst moeten geven. Soms zijn we ook verplicht om gegevens door te geven aan toezichthouders, de politie of andere opsporingsdiensten. Voordat we dat doen, controleren we altijd of zij dit wel van ons mogen vragen.
  • Een ander bedrijf kan een deel van het werk beter uitvoeren. Bijvoorbeeld een onderzoeksbureau dat een klanttevredenheidsonderzoek voor ons doet. We maken dan altijd afspraken over hoe deze partij met je gegevens moet omgaan.

Met wie delen we persoonsgegevens?  

We delen persoonsgegevens met andere partijen wanneer dit nodig is om de redenen zoals hierboven genoemd. Het gaat hierbij om 2 soorten partijen:  

Hoelang bewaren we je persoonsgegevens?

We bewaren je gegevens zo lang als nodig voor het doel waarvoor we ze hebben verzameld. Dit hebben we hierboven per doel beschreven. Hoelang de bewaartermijn precies is, hangt af van: 

  • het doel waarvoor we de gegevens gebruiken 
  • een eventuele wettelijke plicht om de gegevens te bewaren 
  • een afweging tussen jouw privacybelang en ons gerechtvaardigd bedrijfsbelang 

Zijn je gegevens niet langer nodig voor het doel waarvoor we ze hebben verwerkt? Dan verwijderen we ze of maken we ze anoniem.

Hoe beveiligen we je persoonsgegevens? 

We beveiligen je gegevens met verschillende technische en organisatorische maatregelen. Zo slaan we persoonsgegevens versleuteld op waar het kan. En investeren we voortdurend in de beveiliging van onze systemen die persoonsgegevens verwerken. We laten onze beveiliging ook regelmatig controleren door externe experts. En we hebben een eigen afdeling die de digitale veiligheid van onze gegevens bewaakt.

Verder mogen medewerkers alleen jouw persoonsgegevens inzien als ze deze nodig hebben om hun werk te doen. Al onze medewerkers hebben een geheimhoudingsverklaring getekend. Ook eisen we van onze leveranciers dat zij net zo zorgvuldig en veilig met jouw persoonsgegevens omgaan als wij. En dat ze de juiste beveiligingscertificaten hebben. 

Waar verwerken we je persoonsgegevens? 

We verwerken persoonsgegevens voornamelijk binnen de Europese Economische Ruimte (EER).

Als we je gegevens delen met landen buiten de EER, zorgen we dat ze voldoende beschermd zijn. Dit doen we volgens de regels van de Algemene verordening gegevensbescherming.

Wat zijn jouw privacyrechten?

Je hebt het recht om te weten welke persoonsgegevens we van je hebben, en wat we met die gegevens doen. Hieronder leggen we uit welke rechten je hebt, of er uitzonderingen zijn, en hoe je gebruikmaakt van dit recht.  

Je hebt het recht om bezwaar te maken tegen onze verwerking van je persoonsgegevens.

Wil je gebruikmaken van een recht? Dan kan op deze manier:  

  • Heb je een PostNL-account? Dan zie je daar al veel gegevens die we van je hebben. Vaak kun je ze daar ook zelf aanpassen. Je kunt je PostNL-account ook op elk moment zelf verwijderen.
  • Kun of wil je het niet regelen via je PostNL-account? Gebruik dan het inzageformulier persoonsgegevens. Je krijgt dan een reactie van ons Privacy Office.
  • Liever per post? Stuur je verzoek naar:

    PostNLAfdeling Legal, Privacy Office
    Verzoek persoonsgegevens
    Postbus 30250
    2500 GG Den Haag

Over deze privacyverklaring 

Deze privacyverklaring is aangepast op 1 november 2024 en kan gewijzigd worden.

Heb je vragen over privacy? 

Er zijn 2 organisaties die toezicht houden op hoe we persoonsgegevens verwerken: 

  • De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) controleert of we ons houden aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)
  • De Autoriteit Consument & Markt (ACM) controleert of we goed omgaan met cookies en direct marketing.

 Daarnaast controleert onze eigen functionaris gegevensbescherming of we goed omgaan met persoonsgegevens.

Heb je nog vragen over hoe we je persoonsgegevens gebruiken? Mail dan naar onze functionaris gegevensbescherming via fg@postnl.nl.

Heb je vragen of klachten over onze diensten of producten? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Ben je niet tevreden met onze antwoorden op je privacyvragen? Dan kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.