Stel je voor: je marketingstrategie is niet gebaseerd op onderbuikgevoel, maar op harde data. Klinkt goed, toch? Datagedreven marketing verandert de manier waarop we zaken doen. Kijk maar mee.
First-party versus third-party
Dus, heel simpel gezegd: met third-party cookies verzamel je informatie over het online gedrag van je klanten via andere websites, om zo gepersonaliseerde advertenties aan te bieden. Qua privacy is dit een beetje een grijs gebied. Als webshop is het dus slim om actie te ondernemen. Sterker nog: per eind 2024 zullen de third party cookies van Google helemaal verdwijnen. Dus moet je je richten op het verzamelen van je eigen gegevens, de zogenaamde first-party data. Dit zijn gegevens die je zelf verzamelt tijdens het gebruik van je site, zoals namen of aankoopinformatie, om de ervaring van je klanten te verbeteren. Nog meer voorbeelden van first-party data die je als webshop kan verzamelen: accountinformatie zoals naam, e-mailadres, en geboortedatum. Welke producten een klant heeft gekocht, hoe vaak en wanneer. Browsegedrag en voorkeuren. Feedback en locatiegegevens.
Voordelen van datagedreven marketing
Oké, je hebt nu je eigen data verzameld. Wat nu? Laten we eens kijken naar de voordelen van datagedreven marketing. Deze data laat je zien wat écht werkt, zodat je jouw marketingbudget effectiever kunt inzetten. Door je data goed te begrijpen, speel je beter in op de wensen van je klanten en kun je marketingacties personaliseren om je conversie te verhogen. Lees maar mee!
Creëer een centraal klantbeeld
Met een customer data platform (CDP) kun je voor je webshop een klantbeeld vormen. Een CPD is een digitaal systeem dat alle gegevens van je klanten verzamelt, opslaat en beheert. Het haalt informatie uit verschillende bronnen, zoals websites, apps en klantenservice. Deze informatie wordt samengevoegd tot één compleet klantprofiel. Dit helpt je om je klanten beter te begrijpen en gerichter met hen te communiceren. Zo kun je je klanten aanbiedingen doen die echt bij ze passen. Je krijgt zo een helder beeld van je klanten, wat essentieel is voor effectieve personalisatie en segmentatie.
Externe data verrijking met PostNL
Onze tool 'klant in beeld' verrijkt je klantbestand met unieke verzend- en consumentendata, zoals leeftijd, gezinssamenstelling en inkomen. Dit verhoogt de relevantie van je communicatie behoorlijk!
Personalisatie en conversieverhoging
52% van de wereldwijde consumenten en 62% in Nederland geven de voorkeur aan gepersonaliseerde aanbiedingen. Gebruik een CDP goed en je kan je conversies tot wel acht keer verhogen met relevante en persoonlijke communicatie. Een paar voorbeelden:
- E-mailpersonalisatie: Stem je e-mails nauwkeurig af op klantgedrag.
- Productaanbevelingen: Baseer je aanbevelingen op klantgedrag.
- Dynamische content: Pas de inhoud van je website aan op basis van de interesses van de bezoeker.
Datagedreven marketing
Kortom, als je in e-commerce zit dan weet je als geen ander dat de wereld van online marketing snel verandert. En dat datagedreven marketing centraal staat in deze transformatie. Door over te schakelen op first-party data zorg je voor een meer privacybewuste benadering van je klanten.
Op zoek naar meer e-commerce inspiratie?
De perfecte checkout
Boost je webshopconversie.
E-commerce trends 2024
Pas jij ze al toe in je webshop?
Alle e-commerce inspiratie
Alle artikelen op het e-commerceplein.