1. Kunstmatige intelligentie
Kunstmatige intelligentie verandert de manier waarop online retailers werken voorgoed. Van AI-gestuurde productaanbevelingen tot slimme paskamers: AI maakt het mogelijk om een echt gepersonaliseerde winkelervaring te bieden. Denk aan chatbots die klantvragen beantwoorden of systemen die op basis van klantgedrag geschikte producten voorstellen. De mogelijkheden zijn echt eindeloos.
Die intelligentie, daar zet PostNL zelf ook meer op in. Zo worden de tijdsvensters in de track & trace app stapje voor stapje ‘tot op de minuut nauwkeuriger'. Ook testen we een feedback-knop om sneller in contact te komen met de bezorger. En met een PostNL-account kan een consument direct zijn gegevens inladen in de checkout van een webshop, waardoor je niet steeds een bulk gegevens hoeft in te vullen.
2. Gepersonaliseerde ervaringen zijn de norm
Consumenten verwachten tegenwoordig een op maat gemaakte winkelervaring. Met data kun je deze verwachtingen waarmaken en zelfs overtreffen. Door gegevens zoals eerdere aankopen en zoekopdrachten te analyseren, kun je klanten aanbiedingen doen die perfect aansluiten bij hun individuele behoeften. Maar let op: gebruik hierbij vooral je eigen data en ga uit van je eigen kracht. Irriteer je klanten niet met advertenties duidelijk gebaseerd op third-party data. Die tijd is geweest.
3. Duurzaamheid voorop
Duurzaam en ethisch verantwoord winkelen wordt steeds belangrijker voor consumenten. Uit onderzoek blijkt dat veel shoppers bereid zijn meer te betalen voor milieuvriendelijke bezorgopties.
Dit is een kans voor jouw webshop om duurzame initiatieven te promoten en zo een sterke band met milieubewuste klanten op te bouwen. Let op dat je duidelijk en eerlijk over duurzaamheid communiceert: greenwashing wordt anno 2024 afgestraft door je (potentiële) klanten.
4. Flexibiliteit in bezorgopties
De vraag naar flexibele bezorgopties blijft groeien. Consumenten willen hun pakketten kunnen ophalen wanneer het ze uitkomt, of dit nu bij een afhaalpunt is of via een pakketautomaat. Deze trend biedt nieuwe mogelijkheden voor kostenbesparing en klanttevredenheid.
"De consument staat steeds vaker achter het stuur, en bepaalt waar en wanneer het pakket wordt bezorgd."
Herna Verhagen, CEO PostNL
Op zoek naar meer e-commerce inspiratie?
First-mile delivery
Ook die zet je net zo makkelijk slim in.
Retourexpert geeft tips
Het ideale retourproces volgens een expert.
Alle e-commerce inspiratie
Alle artikelen op het e-commerceplein.